fram till år 2014 finns uppgifter där belopp ökar på konto 2448 och uppgår till en viss summa.
Från 2015 finns ingen ny registrering på konto 2448 och beloppet ligger kvar. Vad har gått snett?
Tacksam för hjälp
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 230316
Löst! Gå till lösning.
Om jag går tillbaka i bokföringen till 2014 där skiftet skedde så är det bokfört som följer:
(rekommenderade konton är upplagda efter vismas struktur, alltså jag har inte lagt till några egna)
En leverantörsfaktura är registrerad:
2440 K
2641 D
2448 D
Betalning av lev.fakturan:
2440 D
1930 K
Antar att det blev en dubbelregistrering av fakturan till konto 2448 och att det sedan, efter 2014 då det inte läggs upp mot 2448 behållt den ackumulerade summan. Hur kan jag bäst rätta detta? Bokföringen är låst och jag har inte upptäckt detta förrän nyss.
Kan det möjligen vara så att ni började följa K2-regelverket 2015?
2448 (Ej reskontrabokförda leverantörsskulder) används inte inom K2.
Reservation: Om jag förstår det hela rätt.
//En glad bokföringsamatör
Om du tittar på de transaktioner som bokförts på kontot- är det leverantörsfakturor? Finns det risk för att ni övergick till att använda 2440 i stället och att de fakturor som tidigare bokförts på 2448 har blivit dubbelbokförda? Dvs kostnadsförts igen vid betalningen? De posterna borde då de betalades ha konterats enbart D2448 K1930 och då skulle 2448 ha nollställs så småningom.
Jag ser att konto 2448 endast innehåller leverantörsfakturor (och ackumulerat en summa) medan 2440 har både lev.fakturor samt betalningarna av dessa vilket medför att ingående och utgående balans = 0.00 kr.
Om jag går tillbaka i bokföringen till 2014 där skiftet skedde så är det bokfört som följer:
(rekommenderade konton är upplagda efter vismas struktur, alltså jag har inte lagt till några egna)
En leverantörsfaktura är registrerad:
2440 K
2641 D
2448 D
Betalning av lev.fakturan:
2440 D
1930 K
Antar att det blev en dubbelregistrering av fakturan till konto 2448 och att det sedan, efter 2014 då det inte läggs upp mot 2448 behållt den ackumulerade summan. Hur kan jag bäst rätta detta? Bokföringen är låst och jag har inte upptäckt detta förrän nyss.
Hej
det ser snarare ut som att du aldrig kostnadsfört leverantörsfakturan utan bara bokfört momsen! Är det många fakturor det gäller? Mitt förslag är att kontrollera alla och nu på aktuellt år bokföra K2448 D det kostnadskonto som motsvarar vad det är för kostnad på fakturan. Om det t ex var en teleräkning skulle den ha bokförts D6210 D2641 K2448 och vid betalning D2448 K1930.
Om jag tittar vidare från 2015 och framåt är det bokfört som följer:
Registrering av levfaktura:
2440 K
2641 D
5460 D
Vid betalningen:
2440 D
1930 K
Liknande följer fram till dags dato.
De konteringarna är helt korrekta.
Enligt visma ska det göras korrigeringsverifikationer i en olåst period och då undrar jag hur jag bäst gör för att göra det rätt?
Kontrollera först vilken som är den äldsta olåsta perioden för bokföring.
Sedan går du till den verifikation som var felaktig, klickar på Åtgärder och Skapa korrigeringsverifikation. När du får upp denna klickar du i raden för 2448 så att den vänds, anger ett datum som du kan bokföra på, antingen nu eller tidigare i en öppen period, och skriver in det rätta kostnadskontot så att korrigeringsverifikationen balanserar.
bara för att förtydliga det som ska rättas...
Jag har en faktura från min dåvarande fackförening och en post med 2440K och 2448D men med en korr.verifikation ska det alltså vara korrigering på 2448K till 6982D?
Betalningsverifikationen är 2440D och 1930K.
Japp så är det.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.