Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Sponsring presentkort eller varor - eEkonomi

Hej, När det gäller att sponsra en tävling. Om jag sponsrar med en vara bokför jag detta på D5980 K 4000. Då betalar jag ingen moms på detta väl?

Om jag istället sponsrar med ett presentkort för min butik. Bokför detta på D5980 K 2421.

Sedan när kunden kommer och handlar varor för presentkortet så betalar jag moms på dessa varor.

Smartare att ge varor än presentkort??

Jag har enskild firma. Med vänlig hälsning Sofia

4 SVAR 4

Re: Sponsring presentkort eller varor - eEkonomi

Hej Sofia
Det här med sponsring är problem rent skattemässigt. Skatteverket brukar ofta bråka med det sponsring. Det är förvisso enklare att ge varor till en förening än presentkort. Då kan man ju alltid "råka glömma" bokföra det hela och då upptäcks det aldrig. Men det är ju kanske lite svårt att göra ett bokföringsbrott. Men om du istället kan köpa en reklamplats i samband med ett evenemang eller i ett månadsblad ... Så blir det en form av annonsering och då slipper man ju det här med krångliga regler runt sponsring. Detta i kombination med lite skänkta varor är sådant som alltid ger bra effekt.

Moms är ju en skatt på omsatta varor och tjänster och slutanvändaren ska betala den så oaktat bokföringsmetod ska moms redovisas - det är väl ett korrekt svar i detta forum, eller......?

Mikael Pettersson
NY MEDLEM

Så om jag får en plats på tävlingen att stå och sälja mot att jag sponsrar en klass, så kan detta vara avdragsgillt. D5980 D2641 K2421 (om jag nu skulle sponsra med presentkort)

Jag får sedan betala moms på dem varor som blir inlösta mot presentkorten.

Tänker jag rätt här?

Highlighted

Ja så blir det om du ska göra allt enligt Skatteverkets reglemente.