Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Squarespace faktura med EU-VATnr

jag hade en fråga angående en faktura jag fått från ett företag som heter Squarespace inc. Det handlar om en faktura för web-domän. Deras adress är i USA men momsnr på fakturan är EU1234... jag tänkte lägga in fakturan genom att lägga till dem som leverantörer. Men vilket land ska jag välja i rull-listan? vill gärna lägga till dem som leverantörer för att underlätta med framtida fakturor därifrån. 

eller ska jag bara göra egen kontering och bokföra med omvänd moms? 

vore tacksam att få hjälp att reda ut det här.

mvh

gustav

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240313

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Du bör kontrollera med företaget som du blir fakturerad av, vilket land bolaget fakturerar från. Detta då inköp av tjänster inom EU och utanför EU går mot olika rutor i momsredovisningen. 

Exempel på kontering är:

Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-

Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-
2645 momskod 48                 debet   2 500:-


Dock eftersom de anger ett EU-VAT-nummer så bör det innebära att de valt att registrera sig i ett EU-land för att göra affärer inom EU. Detta trots att företaget är beläget någon annanstans - t.ex i detta fallet USA. Vad jag kunnat läsa mig till ska detta hanteras som ett inköp inom EU. Jag rekommenderar dig dock att ta kontakt med Skatteverket för att få bekräftat hur själva momsen ska redovisas.

Om du väljer USA som land på din leverantör kommer ingen omvänd moms att föreslås. Dock om du själv väljer upp konteringen manuellt, kommer programmet att komma ihåg konteringen till nästa gång. Det enda är att belopp i rutorna för omvänd moms inte kommer att beräknas per automatik, detta får du alltså själv fylla i manuellt.

Om du väljer ett annat EU-land på leverantören, kommer omvänd moms att föreslås. Dessutom beräknar programmet vilket belopp som ska anges på momskontona. 

Det fungerar bra på båda sätten och du kan därmed skapa en leverantörsfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Pacsac
CHAMPION

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaren och förslagen på hur jag ska gå tillväga! Jag var inne för att kontrollera VAT-nr men problemet är att numret börjar med EU.. och då kan jag inte söka då jag inte kan fylla i en medlemsstat. Företaget är ett av de större företagen för domänregistrering så VAT-nr ska nog vara giltigt.. får man hoppas. 


Jag tar nog och gör en manuell kontering så länge, verkar vara enklaste sättet i nuläget 🙂

Men vad gäller generellt för VAT-nr som startar med EU? Var kan man säga att de är registrerade? 

jag har inte hunnit kolla upp men jag har en leverantör som anger ett EU-vat nummer

(men beloppet är litet)

Har nu ställt en fråga till Skatteverket, återkommer här när jag fått svar.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tänkte att jag använder 6230 istället för 4535 då det är inköp av domän/hyra av hemsida. Det borde fungera bra också?

Tack på förhand!

det är ok, men sedan är det moms-kod som måste bli rätt
Pacsac
CHAMPION

Svar från Skatteverket:

Hej!

Jag nästan anade det. När ett företag som har sätet i ett land utanför EU tillhandahåller digitala tjänster till privatpersoner inom EU så kan dom registrera sig för moms i valfritt EU-land och redovisa momsen där men den registreringen gäller endast vid försäljning av digitala tjänster till privatpersoner och inte till företag inom EU.

När ett svenskt företag köper en digital tjänst från ett land utanför EU ska säljaren inte ta ut någon moms utan det är köparen som ska redovisa momsen i Sverige som utgående och ingående moms. Därför är det viktigt att tala om att man är ett företag som är köpare. Om säljaren har tagit ut moms för den här försäljningen så är det inte en avdragsgill moms utan den får kostnadsföras och ska ingå i beskattningsunderlaget vid beräkningen av den svenska momsen. Det betyder att köparen får betala moms två gånger. Ni kan vända er till säljaren och be om en ny faktura utan moms.

Med vänlig hälsning

Skatteverket

Alltså VAT nummer med EU123.. får bara användas för elektroniska tjänster till privatpersoner inom EU


Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Pacsac för att du hjälper till att reda ut det här! Väldigt uppskattat!