Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
stini_
NY MEDLEM

Stämma av saldot på 1630 och 2650 - eEkonomi

Hej, Har bokfört summan 10574 kr att få tillbaka för jan-mars på konto 2650, men summan jag fick in på 1930 från skatteverket var 8825 kr (de drog min preliminära skatt). Hur bokför jag nu det här när summorna inte stämmer? 2650 kredit 10574:-  1930 debet 8825:- ?

Mvh
Stina
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Re: Stämma av saldot på 1630 och 2650 - eEkonomi

Beror på. Hur har du bokfört skattekontot?
Lisa Skandevall
ANSTÄLLD

Hej stini. 

Jag skulle rekommendera dig att istället boka bort hela beloppet 10 574 kr från 2650 och lägga som en insättning på 1930 och därefter boka den preliminära skatten, som skatteverket drog av direkt, som ett uttag på 1930. 

/ Lisa
stini_
NY MEDLEM

Hej Lisa,

Hur bokar jag bort 10 574 kr från konto 2650? Jag har redan bokfört den preliminära skatten som ett uttag på 1930, så det jag behöver göra är alltså att bokföra momspengarna jag fick tillbaka 10574 kr - preliminära skatten som insättning på konto1930? 

/Stina
LW____
NY MEDLEM

Det är ett trixande med skattekontot och räntor hit och dit och utbetalningar som SKV gör till företagen av en del av de överskott som sitter där. Därför har jag upprättat en nitisk rutin varje månad. I och med att jag har rätt många bolag att hålla ordning på, har jag fått tillgång till företagens skattekonto över nätet, vilket är en jättehit! Har ni inte det, ordna till det hela, för skattekontot behöver - liksom de andra balansposterna - stämmas av varje månad.

Vilka balanskonton går över skattekontot? Jo, det är:

1630 - skattekontot
1650 - momsfordran
2510 - preliminärskatten
2650 - momsskuld
2710 - personalens skatt
2731 - arbetsgivaravgiften

När månaden man jobbat med precis är klar, alla leverantörsskulder och kundfordringar är skickade, kontona avstämda och momsdeklarationen gjord (kvartalsvis, månadsvis eller årsvis), börjar jag med att ta ut ett kontoutdrag för skattekontot på nätet. Sedan skriver jag ut kontoutdrag för ovanstående konton från räkenskapsårets början till månadens slut.

Börja sedan med 1630 och kontrollera mot kontoutdraget från SKV. Förmodligen har det hänt något på räntefronten. Boka upp räntan och kontrollera så inget annat diffar. 1630 ska stämma med SKV:s siffror och ändra det som ändras bör tills det stämmer helt. Gör man detta månadsvis, går det enklare än om man väntar två - tre månader. Tro mig!

När skattekontot stämmer med verkligheten, går man loss på de andra kontona. De utgående balanserna per den sista på 1650, 2650, 2710 samt 2731 bokas bort i sin helhet per den första månaden efter så de blir noll och motbokas 1630 (i kredit). kontot för preliminärskatten bokas också upp 2510 debetsumma / 1630 kreditsumma.

Det här betyder, att tar man sedan ut ett kontoutdrag i bokföringen på 1630, ser man hur mycket som man har i skuld till SKV per den tolfte som kommer. Den summan är den som skall utbetalas och när utbetalningen är gjort, har pengarna gått ut från 1930 (kre) och motbokas 1630 (dbt).

Fördelen med det här nitiska avstämningen är, att man kan utnyttja eventuell ränteintäkt eller annat överskott på skattekontot så man inte betalar ut för mycket till SKV.

Så har du sista januari följande siffror:

2650:   - 100:-
2710:   - 100:-
2731:   - 100:-

bokar du upp den första februari:

2650:    + 100:-
2710:    + 100:-
2731:    + 100:-
1630:     - 300:-

Sedan bokar du upp vid utbetalningstillfället: 1630 / 300:- / 1930

Lycka till!

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med dig.
Jag har alltid bokfört skattekonto, oavsett enskild eller AB. Även om skattekonto inte är krav hos enskild så ger det en lättöverskådlighet i bokföringen, jag vet att allt stämmer och det är frid och fröjd. Jag stämmer av allt per månad i min månadsavstämning och snappar lätt upp felaktigheter fort, istället för att sitta med ett helt år och krångla. Gör man det på regelbunden basis så är allt så mkt lättare.