Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stänga enskild firma och öppna nytt aktiebolag

Hello/hej,

I need little help with few short question s pls if any one can help me.

Jag behöver lite hjöp med några kort frågor om någon kan hjäöpa mig?

1. I have visma e-ekonomi smart for enskild firma och nu jag har öppet ny aktiebolag, kan jag nvända samma  program för aktiebolag: om ya hur eller vilka settings to install?

2. jag har varorna som jag importerade med enskild firma och nu jag vill stänga enskild firma och hur kan man överföra( transfer) varorna till ny aktiebolag?

3. hur kan man överföra pengar som finns i enskild firma  företag bank konto till aktiebolag konto?

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Detta ska vi såklart reda ut tillsammans. 
1. Nej, du ska inte använda samma Visma eEkonomi till din Enskilda Firma som till ditt Aktiebolag utan här ska du ha två olika licenser. Detta för att du inte ska blanda din bokföring mellan de olika bolagsformerna eftersom det är två olika organisationsnummer. Vill du ha hjälp med dina licenser så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten. 

2. Om jag förstår dig rätt så vill du exportera dina artiklar (varor) från din Enskilda firma i eEkonomi och importera dem till ditt Aktiebolag. Detta gör du genom att exportera ett artikelregister från InställningarImport och exportExport av artikelregister. Filen kommer sparas på din dator och du kan importera den i ditt Aktiebolag. Tänkte du använda Visma eEkonomi till ditt nya aktiebolag också så gör du importen på samma ställe som exporten ovan. 

3. Vad du ska tänka på när det gäller ett byte från din Enskilda Firma till Aktiebolaget har jag hittat mycket bra och nyttig info om hos Verksamt.se i inlägget Enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Ett annat tips är även att stämma av hos skatteverket, även där hittade jag inlägget Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag

Hoppas detta hjälper dig på vägen i ditt bolagsbyte. 

Ha en bra dag! 🙂 
/My