Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bosse_20
MEDLEM

Starta mottagning av e-faktura i eekonomi

Jag hade bommat att betala en faktura som jag fått med epost så jag tänkte starta upp e-faktura i visma.
Det visade sig dock vara krångligare än jag tänkt.
Som jag förtår det så  måste man tydligen eposta varje leverantör själv för att beställa e-faktura. detta hanteras ju automatiskt när via banken om man t.ex.  är privatperson.
Den första leverantören jag ville få e-faktura från var telia och de hänvisar aktivering via bank.
Jag vill också ha e-faktura från Visma själva men där hittar jag heller ingen epostadress för beställning.
Jag frågade även den nya AI assistenten men blev inte klokare av den....

Bosse_20_0-1734865497476.png

Finns det verkligen inget bättre sätt att aktivera leverantörers e-fakturor in i Visma än att kontakta varje leverantörs support?  Är det ett misstag att försöka köra e-faktura till Visma, är det bättre att köra dessa till sin bank i stället?

Tack på förhand

//Bosse

1 SVAR 1
Khedron Wilk
CHAMPION

Känns som det kan bli problem om man som leverantör (t.ex. Telia) tillåter andra leverantörer (Visma) styra hur ens gemensamma kund skall ta emot fakturor. Åtminstone skulle jag själv vilja få/bekräfta sådan beställning direkt med kunden.

Fast det är klart, hade varit trevligt om det fanns en branchsstandard där man som mottagare kan ange ett generellt att "kan du skicka e-faktura via den här fakturaväxeln så gör det" och att alla följde det. 

Sedan om man skall ta emot fakturorna via banken eller via Vismas tjänster... Som allt annat i livet, det beror på. 🙂

Via Visma: smidigt att få in det rakt in i bokföringen (med mer eller mindre  bra OCR-tolkning) men du knyter upp ytterligare en del av dina betalningsflöden mot Visma. Och viss kostnad för inläsning/tolkning. Och om du inte arbetar med betalningsfiler till banken så behöver du lägga upp fakturan på banken manuellt.

Via banken: manuell hantering (ladda ner underlag och skapa faktura manuellt i eEkonomi)  men beroende på typ av faktura så kan du sätta den på autobetalning i banken, så du kommer aldrig missa att betala den. Och du har det lättare att byta ekonomisystem. Och det kostar inget extra.

Jag använder själv båda varianterna men det är också för att jag vill lära mig för- och nackdelar.

PS. AI "assistenten"... är väl inte riktigt "där" än IMHO. 😏 DS.