Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Startdatum i Visma eEkonomi och kontering av inköp gjorda innan företagsstart (Enskild firma)

Hej,

Jag har innan min uppstart av enskild firma gjort ett 10-tal inköp. Då mitt bolag inte blir momsregistrerat förrän den 1:e Juli är jag medveten om att jag inte får dra av momsen på dessa inköp - men tänker nyttja avdragen då de direkt kan kopplas till uppstarten av min verksamhet.

 

Fråga 1. Startdatum I Visma eEkonomi - anger jag 1:a juli som startdatum för verksamheten (alltså samma som det datum jag blir momsregistrerad), eller ska jag välja 1:e Januari 2021 eller den 25:e Maj då mitt bolag blev registrerat på Skatteverket? Vad är bästa praxis?

 

Fråga 2. Kan jag manuellt skapa en verifikation för dessa inköp och kontera inköp gjorda innan min bolagsstart på följande sätt i Visma eEkonomi?

Exemplet är inköp av en skärm från Dell. Jag har fått lära mig att alla dessa inköp ska sättas till det datum jag anger ovan för "bolagsstart" i programmet.

Bokföra inköp gjorda innan uppstart av firma.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-27.

4 SVAR 4
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Christian!

 

Vad roligt att höra att du är i processen av att starta enskild firma! Förhoppningsvis kan vi hjälpa dig lite på vägen här i tråden.

 

För att svara på dina frågor: 

 

1.Jag tänker att startdatumet du anger i Visma eEkonomi bör vara det datum det registrerades på Skatteverket, samt det datum som står angivet i ditt registreringsbevis (den informationen borde gå att hitta i närheten av information kring din bokföringsmetod). För att vara helt säker så skulle jag rekommendera dig att slå Skatteverket en signal för att se vad de rekommenderar och anser vara bäst praxis, så att allt blir rätt och riktigt för dig 🙂 

 

2. Din kontering ser korrekt ut och du har rätt i att inköp gjorda innan bolagsstart ska bokföras på det datum som angetts som bolagsstart i programmet. Datumet kan eventuellt behövas justeras baserat på vad Skatteverket råder dig. Du får gärna uppdatera med deras svar här i tråden, då det kan komma att hjälpa andra användare i samma situation. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i dina frågor. 

 

Ha en fin dag!

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Agnes,

 

Har precis pratat med Skatteverket som efter lite resonemang fram och tillbaka landade i följande:

 

Som enskild firma är det alltid kalenderår som gäller, alltså 210101 och jag bör därför välja detta som startdatum och räkenskapsår i bokföringsprogrammet. (Jag väljer alltså inte mitt registreringsdatum från registreringsbeviset som är 210525). Detta känns dock fortfarande lite osäkert då personen på Skatteverket "inte var så duktig i bokföring" och hänvisade till experterna på Visma och hur de brukade göra. Jag tänker att detta måste vara en vanlig fråga för nyetablerade verksamheter?

 

Gällande vilket datum jag ska sätta för inköp gjorda innan registrering av bolaget verkar det som att jag ska utgå från registreringsdatumet, alltså 210525, och bokföra dessa per detta datum då detta är min första aktiva dag som registrerat bolag. Jag gör då enligt konteringen i mitt exempel med samtliga inköpsposter. 🙂

 

Utifrån resonemanget att jag sätter 210525 som datum för mina inköp gjorda innan bolagsregistrering kanske det är lättast att sätta även detta som Startdatum i Visma eEkonomi?

 

Tacksam om du Agnes vill resonera med mig (och kanske kollegor på Visma) utifrån denna text. 

Hejsan! 

När det gäller enskild firma skulle jag säga att du ska gå på det datum som registrerats hos skatteverket som startdatum, då man även i enskild firma kan ha ett förlängt eller ett förkortat första räkenskapsår. När det sedan gäller efterföljande år är dock huvudregeln att enskilda firmor endast får ha kalenderår. Har bolaget därmed registrerats i Maj 2021 så blir det första räkenskapsåret 2105XX-211231, efterföljande år blir kalenderår. 
Så precis som du skriver så registrerar du dina inköp per registreringsdatum från SKV, vilket då också blir samma datum som du sätter som startdatum för ditt räkenskapsår i Visma eEkonomi. 

Jag tror och hoppas detta förtydligade dina sista funderingar, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett jättefint svar! 

Har nu införskaffat programmet och är i full gång. 

 

Trevlig helg!

 

Mvh Christian