Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Startkonton

God morgon.


Jag har gått och gjort det svårt för mig.


Jag sa upp mig i början av året, för att starta eget. Jag fick en karantän på 1 månad. Däremot, för att allt skulle fungera med lokal osv, så fick jag lägga pant på hyran, påbörja material inköp etc. Jag hade pengar som bolaget lånar av mig, som jag la på eget konto och betalade utgifter ifrån. Efter ett bra tag lyckades jag få ett företagskonto med kort (ojoj, är det en egen historia, hur ovillig banken var att få en ny kund)

Jag släckte till slut ned mitt eget konto och förde över likviderna till företagskontot, där det nu rullar ifrån.


Till saken: jag köpte visma redan vid uppstart med intentionen att jag skulle kontera själv, och direkt. Jag har däremot haft extremt mycket att göra. Alla intäkter/kostnader har jag bokfört på ett excel-ark, och alla fakturor och kvitton finns i pärmar enligt mottagningsprincipen. Jag har (enligt mig själv) lyckats att hålla bra koll. Jag saknar 53 kr på ca 280 konteringar som jag inte kan redogöra för. Jag misstänker att det är ett utslag av fat fingers, jag har skrivit fel någonstans.


Men nu ska jag börja kontera in allt i visma.


Rimligtvis är första händelsen mitt lån till bolaget. Jag har delat upp det i två skulder, då den ena skulden är pant på hyran som är inlåst i 2 år. Vilket konto brukar man vanligtvis använda för skuld till delägare? Jag har sett några olika.

De händelser som skedde från mitt konto innan ftg-konto fanns, det borde rimligtvis vara ok att kontera det som om det hade skett inom ftg-konton, alltså att jag inte behöver skriva en "eget utlägg"-papper för varje transaktion, utan redovisar bara kvitton? De mesta av de inköp som gjordes innan orgnr fanns har jag skrivit kvitton för som att jag köpte det av mig själv den dagen orgnr startades.

Vi har ingen revisor, men jag känner att det är lika bra att lämna bort bokslutet till en revisor. Har jag rätt om jag misstänker att bokslutet tar mindre tid (alltså blir billigare) om revisorn samtidigt skött konteringarna under årets gång?


Jag kommer säkert på mer saker ju mer tiden lider...

11 SVAR 11