Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Storlek på Logotyp - i eEkonomi

Ingenstans kan jag hitta vilken storlek logotypen ska var för att den ska bli bra. När jag laddar upp vår blir den pixlig, oavsett vilken storlek jag väljer. Jag har försökt med att lägga in tomt runtomkring för att den inte ska förstoras/förminskas men det hjälper inte.

Ni måste ju ha någon storlek som utrymmet på fakturan är där logotypen kommer att komma? Det är inte proffesionellt att skicka ut en faktura där logotypen inte ser bra ut.
8 SVAR 8
ANSTÄLLD

Re: Storlek på Logotyp - i eEkonomi

Hej!

När du pekar ut logotypen kan det hända att programmet förstorar/förminskar den bild du laddar upp. Proportionerna i bilden förändras dock inte. Du får gärna bifoga din logotyp som en bild här i forumtråden så kan jag försöka ge några tips för att den ska passa in bättre.

Storleksmässigt är det maximalt 1 MB som gäller, men det finns ingen fast storlek i bildpunkter, utan det beror på loggans proportioner.
NY MEDLEM

Hej,

Men vår logotyp bli pixlig hur jag än gör. Logotypen som jag har använt är 3KB och är bifogad här.

Finns det inte någon area på fakutran som är specificerad för just logotypen?
ANSTÄLLD

Jag ser att denna bild har vita fält till höger om och under texten. Man skulle alltså kunna säga att texten har placerats uppe i vänstra hörnet av bilden. Testa att beskära bilden så att de vita delarna försvinner och se om det blir bättre.

Om det ändå blir pixlig bild kan det vara läge att göra loggan större. Vad jag kan se är logo-delen av bilden ungefär 250 pixlar bred. Bredden skulle kunna utökas till åtminstone 340 pixlar.
NY MEDLEM

Jo, de vita delarna är inlagda för att när vi la in en stor logo så blev den dels för stor och dels alldeles pixlig.

Men då antar jag att fältet där logotypen ligger max kan vara 340 pixlar?
ANSTÄLLD

Det borde i ligga däromkring. Jag testade med lite olika bilder med olika proportioner, men 340 var jag uppe i någon gång i alla fall.
NY MEDLEM

Okej, men jag tycker att det är för stort, och när jag lägger in en logotype med de måtten blir den inte bra. Jag förstår om det här inte finns idag, men det borde verkligen vara någonting ni funderar över. 

När jag lägger upp en logotyp som är 340 px så tycker jag som sagt att den blir för stor. Om jag istället tladdar upp en som är 135 px så blir den alldeles pixlig men har en bra storlek.

Jag tror inte att vi kommer längre med diskussionen, men det vore som sagt bra om ni kunde kolla på varför det blir så här.
ANSTÄLLD

Hej igen!

Jag rådgjorde med en kollega och vi kom fram till att allra bäst förutsättningar för loggan blir om du sätter storleken till 1080x480px och sparar den i png-format. Om du önskar att loggan tar upp mindre plats kan du göra som du gjort tidigare, låta loggan ta upp en mindre del av hela bilden.
NY MEDLEM

Okej, jag måste säga tt det är ett konstigt sätt att göra det på och skulle gärna se att ni i framtiden funderar på ett smidigt sätt att hantera detta. Men jag ska prova.