Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Summan i kassakontot stämmer inte överrens

Hej!
Jag är relativt ny med bokföring och är inte så jättehaj på det.

Jag upptäckte nu att summan i kassakontot i Visma eEkonomi inte stämmer överens med kontot i verkligheten, det är ca 800 kronor mer i kassakontot än vad som står i Visma. Jag har försökt att kolla igenom bankhändelser men det är så krångligt! Jag har nämligen behövt låna pengar av mitt företag ett par gånger och har sedan betalat tillbaka till företaget samma summor så det blir plus-minus noll och detta har jag inte bokfört då det som sagt ändå blir plus-minus noll.
Men då jag ser att det ändå inte stämmer, att jag har ca 800 kronor för mycket i kassakontot och jag inte ser vart det har blivit fel (om jag har råkat betalat tillbaka för mycket till företaget eller om jag glömt bokföra någonting) så tänkte jag att då får pengarna ligga kvar i kassakontot för säkerhets skull och så skapar jag en bankhändelse i Visma som jag döper till "Egen insättning" och skriver att jag lägger till de där 800 kronorna i kassakontot från egen ficka, bara så att summan i Visma-programmet ska stämma överens med verkligheten.

Men när jag gjort det så ändrades inte siffran i Visma.

Så jag undrar vart jag gjort/tänkt fel.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta 🙂
1 SVAR 1
malin66
UTFORSKARE

Hur ser du att siffran inte ändras? Har du gjort en utskrift av huvudbok för det kontot? 
Du kan börja med detta:
Kolla att du bokfört alla kassaförsäljningar
Stäm av konto för kassan med uttag från ditt privata bankkontoutdrag (det brukar gå att få en utskrift från banken på alla insättningar till en viss mottagare
Kolla om du bokför på rätt bokföringsår
Kolla att ingående balans stämmer
Dubbelkolla att du har använt rätt konton i eekonomi - det är lätt att ta fel siffra på 1930 1920 1910 osv.
MVH
Malin