Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DanielPihl
NY MEDLEM

Support av HEIC bildformat för kvitton/fakturor

Hej!

Kan Visa komma in i 2020-talet och acceptera HEIC-bildformat när man skall ladda upp bilder för kvitton/fakturor?

Det är ju standard-bildformat nyare iPhones, som utgör typ >50% av mobilmarknaden?

Mvh Daniel

2 SVAR 2
DanielPihl
NY MEDLEM

Stavade ju såklart fel på "Visma" i mitt passiv aggressiva inlägg... Tar ju lite udden av hur måttligt irriterad jag är över detta.

Khedron Wilk
CHAMPION

Ja, lite märkligt kan det tyckas, det är ju ändå en ISO-standard, funnits etablerad i snart ett decennium och som sagt.. är standard format på VÄLDIGT många mobila enheter.

Hur som helst, blev lite nyfiken varför jag inte själv reagerat på denna brist och efter lite laborerande... 

Det går att komma runt. Om man tar en bild med Scanner-appen eller laddar upp en bild via Scanner-appen så går det att få in dem i eEkonomi. Tycks som bilderna inne i Scanner då konverteras till JPEG-format innan de skickas in i eEkonomi.  Inte den smidigaste vägen men det går till nöds komma vidare om allt man har är just en HEIC-bild.

Tillägg: Ser ut som att det är en licensavgift på HEIF/HEIC-formatet. Och Apple har aldrig varit de som väjt för att ta i så att kunderna kvider. Kan vara en orsak till att Visma försökt minimera användningen?