Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
COMMUNITY MANAGER

Supporten tipsar: Fakturan balanserar inte

Har du fått meddelandet “Fakturan balanserar inte” när du försöker bokföra en faktura?

Det beror på att det inte är samma summa i debet- och kreditkolumnen. Den vanligaste anledningen till det är att man inte har valt upp ett konto för kostnaden.

När du registrerar en leverantörsfaktura fyller du i totalbelopp och moms. 

Totalbeloppet motsvarar det beloppet som du ska betala och momsbeloppet hittar du på fakturan. Mellanskillnaden mellan totalbeloppet och momsen är kostnaden för själva inköpet och den ska såklart också bokföras.

Vilket/vilka konto du ska välja beror helt och hållet på vad du har gjort för sorts inköp.




I hjälpavsnittet Registrera leverantörsfaktura hittar du exempel på ett par vanliga inköp och i tråden Konto vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU får du hjälp med hur du ska bokföra inköp som skett utanför Sveriges gränser.

Hittar du inte ett passande konto varken i hjälp eller forumtråd är du såklart välkommen att ställa din konto- /inköpsfråga här»