Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Bokför du enligt kontantmetoden, eller bokslutsmetoden som den också kallas, så bokförs vanligtvis alla händelser på betaldatumet. Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår.

Det är dock ingenting som du själv behöver ha koll på utan programmet hanterar detta, som så mycket annat, helt med automatik. Har du bokslut nu i december och har obetalda fakturor liggandes över årsskiftet, så bokförs de med automatik som en kundfordran/leverantörsskuld den sista december där även intäkten/kostnaden samt eventuell moms tas upp.

Uppbokningen sker dock först när fakturorna registreras som betalda nästkommande år. Då skapas det alltså delvis en verifikation den sista december enligt ovan, samt en bortbokning av kundfordran/leverantörsskulden på betaldatumet.

Har ingen betalning skett på fakturan då sista momsrapporten för föregående år skapas, så görs samma typ av uppbokning den sista december med automatik. Uppbokningen kan också göras manuellt redan innan momsrapporten skapas, under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera (ikonen "Boka upp kundfordringar och lev. skulder"). Bortbokningen av kundfordran/leverantörsskulden sker sedan först då betalningen av fakturan faktiskt registreras.
95 SVAR 95
NY MEDLEM

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Hej karl.

Nu blir jag lite konfunderad här. Jag hade en kundfaktura som förfall den 29 dec men betalades inte förrän den 6 jan. Jag hittar ingenting som visar att den räknas med på föregående år. Men detta kanske sker automatiskt när det var förfallodag året innan.

Hur kan jag se om det är rätt eller fel?
ANSTÄLLD

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Hej!

Om kikar på konto 1510 under Bokföring - Transaktionsanalys - Huvudbok bör du se en kontering på årets sista datum, 2013-12-31. Detta gäller även om fakturan förföll till betalning före årsskiftet. Det är betaldatumet som räknas.
NY MEDLEM

Hej

Jag vet (och ser i huvudmenyn) att jag har kundfordringar på några tusen kr som skulle varit betalda i dec. Varför ser jag inte dessa på 1510 kontot. Använder kontantmetoden. Har ställt in rätt datumperiod.
ANSTÄLLD

Hej Stefan!

Har du registrerat betalningar på fakturorna? I så fall, på vilket datum?
NY MEDLEM

Hur vet programmet att det är bokslutsmetoden den skall gå efter så att säga? Måste vara någon inställning man gjorde i början? Men hur ser jag det nu?
CONTENT PRODUCER

Hej!

Under Inställningar - Räkenskapsår klickar du på året du vill kontrollera och knappen Redigera
Då ska du ha en markering i Kontantmetoden.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

En faktura på 10 00 kr förföll till betalning i november, delbetalades med 5000 kr i dec, och således borde då resterande 5000 kr synas på 1510-kontot, eller?
Det gör den inte. Men jag ser att den ligger kvar som förfallen faktura i huvudbilden.
ANSTÄLLD

Jo, det borde den göra, men först när betalning på resterande del har registrerats efter årsskiftet som Karl skriver ovan:

"Uppbokningen sker dock först när fakturorna registreras som betalda nästkommande år. Då skapas det alltså delvis en verifikation den sista december enligt ovan, samt en bortbokning av kundfordran/leverantörsskulden på betaldatumet.

Har ingen betalning skett på fakturan då momsrapporten för sista momsperioden 2013 skapas, så görs samma typ av uppbokning den sista december. Bortbokningen av kundfordran/leverantörsskulden sker sedan först då betalningen av fakturan faktiskt registreras."
NY MEDLEM

Jag har frågat angående det här i en annan tråd också, men tror jag förstår genom vad som skrivits här.

När jag nu börjar ett nytt år i eEkonomi där jag tidigare år kommer från Visma Enskild Firma så har jag några leverantörsfakturor som jag betalat i Januari. Jag har inte lagt in dem som en skuld vid avslut i EF och de har alltså inte påverkat resultat eller moms 2013. Om jag när jag lägger in dem i eEkonomi väljer det korrekta fakturadatumet i december 2013 så kommer eEkonomi alltså att räkna bort det här från 2014 och "tro" att det ligger på 2013... som jag ju inte har bokfört i eEkonomi alls.