Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Okej jag tror jag förstår! Måste jag periodisera? Eller går det lika bra att helt enkelt låta den intäkten tillhöra 2016?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Hej!

Som jag tolkat det så bör belopp över 5000:- periodiseras. Men kontrollera gärna med en redovisningskonsult om du är osäker.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontantmetoden, årsavslut, obetald faktura.

Jag bokför enligt kontantmetoden för en ideell förening som inte redovisar moms. Pga en leverantör skickat faktura till felaktig adress fördröjdes betalningen över årsskiftet. Kostnaden ska egentligen redovisas för 2015, men betalningen gjordes i januari 2016. Hur bokför jag detta? Jag har ingen lista över "alla leverantörsfakturor" (som jag lästa i checklistan för årsavstämningen). Kan man åtgärda manuellt?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej

Jag har några kundfakturor som skapats vid sidan om bokföringsprogrammet med fakturadatum i december och som betalats i januari. Tyvärr tänkte jag inte på att boka dessa som kundfordringar innan jag bokförde betalningarna så de är bokförda som 1930 debet och 3911 kredit i januari. Hur gör jag?
Bokför enl kontantmetoden för en ideell förening som är moms och skattebefriad.

Tacksam för hjälp
//Anette
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Anette!

Du får bokföra fakturan i december som en kundfodring och sedan göra en ny verifikation på betalningen där du bokar bort 1510.

/Adelina 
Highlighted
NY MEDLEM

Hej

Kommer det se ut så här?
December 2015
1510 debet
3911 kredit

2016
Ny verifikation på annat datum än verifikationen på betalningen eftersom jan är låst.
1510 kredit
3911 debet

Har som sagt bokfört fakturorna i jan på
1930 debet
3911 kredit

Eller är det bättre att göra en kredit på kundfordringen som är bokförd i jan och börja om från början. Kommer i så fall inte kunna kvitta dessa mot varann då perioden är låst, Antar att jag måste få bort 3911 i år (2016) så inte intäkten finns med på 2 år.

Tacksam för ett förtydligande
//Anette
FD ANSTÄLLD

Det blir rätt som du beskriver ovan!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen

Har en ny fråga angående en kredit från en leverantör m fakt datum i jan men som avser händelser i dec.
Bokför man det som en kredit bland upplupna kostnader (dvs bland lev.fakturor som kommit efter årsskiftet men som hör till dec) el blir det en upplupen intäkt ihop med kundfakturor jag skickat efter årsslutet men som hör till dec?

Ge gärna exempel på hur konteringen kan se ut. Hur konterar man upplupna kostnader?
Jag har 2 fakturor på 5000kr (konto 6610) resp 3690kr (6615) som räknas som upplupna kostnader(dvs faktdatum jan men hör till dec) + krediten jag nämnde ovan på 4000kr (konto 4003). 

Bokför enl kontantmetoden

Behöver svar snarast
Tack på förhand
/Anette
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej.

Titta på tråden Bokföra interimsfodringar och interimsskulder.

/Patrik
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skatteskuld och kundfordringar bokslut.

Behöver hjälp att förstå detta med kundfordringar och momsskuld i förenklat bokslut.

Om vi bokfört några fakturor i december mot momskonto, intäktskonto och kundfordringar men vi fick betalt i januari 2016. Hur ska man då hantera dessa i bokslutet?

Vi har årsmoms så även momsen för dessa fakturor betalas nu i början av 2016. När bokningen av betalningen gjordes i januari så bokades kundfordringarna bort och motkontot var bankkontot. Dvs moms och intäktskonton berördes ej.

Ska man ändå ta upp dessa fakturor som kundfordringar i bokslutet 2015? Och ska momsen tas upp som en skatteskuld i bokslutet? Eller hur gör man?

Hur ska man då fylla i denna (det är första året i firman så vi hade inga kundfordringar i början av året och vi hade inga leverantrösskulder vare sig i början eller slutet av året)?

https://www.skatteverket.se/download/...

Och denna

https://www.skatteverket.se/download/...

Tacksam för svar!