Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Hej Joel!

Det stämmer att fakturadatumet är avgörande för vilket år kostnad och moms redovisas på - även när man bokför enligt kontantmetoden.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur registrera betalning av faktura utskriven o momsad förra året - eEkonomi.
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Vid kontantmetoden hur bokför jag fakturor från året innan.
Highlighted

Hej! Jag har redan hunnit att periodisera några fakturor manuellt (genom periodisera-knappen) innan jag upptäckt den här funktionen. Får jag använda den i alla fall? Eller blir det dubbelperiodisering på de obetalda fakturorna? 
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundfaktura för december 2015, som kommer att betalas 2016. Hur bokföra detta in....
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Jag skapar en ny tråd för att kunna utreda vad som hänt /Anna

Du hittar den nya konversationen här: Periodisera faktura över årsskifte, automatiskt? - eEkonomi
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av betalning för 2015 inkommen i januari 2016.

Hej

Vissa av mina kunder betalar med Klarna vilket gör att jag får pengarna två veckor senare efter försäljningen. Jag bokför enligt kontantmetoden dvs bokför när pengarna dyker upp på kontot.

Hur bokför man när pengarna för försäljning under december 2015 landar på kontot i januari 2016? Ska jag följa kontantmetoden och bokföra det under ett nytt räkenskapsår? 

Tack på förhand!
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Registrera inbetalning utan faktura E-Ekonomi.

Hej,
Jag använder normalt kontantmetoden, men för att få rätt kalenderår på de fakturor som betalas nästa år har jag försökt manuellt bokföra med fakturametoden (1510 D, 2611 K, 3041 K). Detta blir tyvärr fel, eftersom årsavstämningen inte hittar rätt inbetalningstyp på konto 1510 och jag inte kommer vidare.
Eftersom jag inte använder E-Ekonomi för att skapa fakturor vore det enklast om jag kunde göra en manuell bokföring snarare än att skapa en fiktiv faktura i E-Ekonomi. Går det?

Anders
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Jag är lite förvirrad nu. Jag utförde lite arbete i december månad. Jag skickade inte faktura för detta arbete förrän den 11 januari. Denna faktura förfaller den 10 februari. (Alltså, jag både skickade och kommer att få inbetalningen under 2016)

Ska dessa timmar tillhöra 2015 eller 2016?

Mvh, Ebba.
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej Ebba!

Detta ska tas med på momsdeklarationen för 2016.
Däremot om beloppet överstiger 5000:- kan du periodisera det om du vill att intäkten ska hamna på 2015.
Då gör du två verifikationer enligt tråden Bokföra upplupna intäkter - Administration.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~