Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Detta slogs samman med denna tråd av moderator Hanna Hultemark vilket jag fick ett mail om. Tyvärr kom inte hela Hannas meddelande till mig med i mailet. Så jag vet inte om hon kommenterade de länkar jag lagt in ovan. Tacksam för kompletterande svar
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

I slutänden ska siffrorna från båda dessa länkar föras in i det förenklade bokslutet, i fält B14 och B7 så jag vill förstå och veta att jag gör rätt
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej, 

Du får kontakta Skatteverket för att få hjälp med hur du fyller i de olika fälten då det är deras blanketter.

/Susan
Highlighted
NY MEDLEM

Det gick inte så bra att kontakta Skatteverket, jag har redan prövat. Jag fick ett svar som visade att de inte visste någonting om detta (De visste inte ens att man även vid bokslut med kontantmetoden måste boka upp fakturorna mot moms och intäktskonton)

Någon här måste väl ha erfarenhet av vad ni tar med i ett förenklat bokslut (ignorera själva blanketten om den stör)

Tacksam för hjälp!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, Jag har för det första råkat missa att kryssa i att jag skulle använda "kontantmetoden" i Visma för 2015 och nu har jag problem med bokföringen av ett par kundfakturor som skapades och betalades 2015, men som ska ligga på 2016 års resultat, då arbetet utfördes. Efter chat med Visma tidigare (då jag ännu inte insett att jag glömt kryssa i för kontantmetoden) matchade jag om inbetalningarna och satte inbetalningsdatum till Januari 2016, men intäkterna är fortfarande inkluderade i 2015 års resultaträkning. Kan ni hjälpa mig med om det finns något sätt att lösa detta nu?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!

Amelia
Som du säger så bokar man upp fakturorna som en kundfordran med intäkt och moms. Dessa kundfodringar ska du ta med under bokslutet för 2015 då som du själv säger de blir betalda först 2016 och då bokar du bort kundfodran.

Har du en momsskuld så tar du med det på B14.

/Patrik
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Bryter ut ditt inlägg för att slå ihop med denna tråd, https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
/Patrik

Du hittar den nya konversationen här: Periodisera kundfaktura
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Bryter ut ditt inlägg för att slå ihop med denna tråd, https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
/Patrik

Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
/Patrik

Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Om fakturor från december, betalda i januari, automatiskt har bokats upp som kundfordringar på det av Karl beskrivna sättet (vilket de har, jag har kontrollerat) så behöver jag alltså inte bekymra mig över att skapa några manuella verifikationer alls?

Sitter och går igenom "Årsavstämningen" och blev lite konfunderad över den här punkten:

"Finns det intäkter som avser det här året men som är bokförda på kommande år?
Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de bokas om.
Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation där du krediterar det intäktskonto där intäkten är bokad på kommande år och debiterar konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter."

Är detta något jag behöver göra (en av fakturorna går över 5000 kr)? Kanske ska nämna att jag driver enskild firma och använder boksluts-/kontantmetoden, bokför i eEkonomi.

Tack på förhand!

Anna