Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

giselab
MEDLEM

Svar: Avvikande datum i låst period, trassliga verifikationer

Hej, tack för hjälp. Det jag egentligen vill är att verifikationen ska nollas. Jag har årsvis moms men skulle vilja byta till kvartalsvis egentligen. Men hursom vill jag framförallt få den här rätt... dvs bort.

Gisela

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Gisela!

Tack för återkopplingen. Om jag har förstått situationen rätt så vill du i det här fallet stryka verifikationen A69 som skapades i december 2020. Det ska vi nog kunna hjälpa dig få rätsida på! 🙂 

Innan jag går in på hur du kan göra i programmet för att lösa detta så vill jag bara nämna att om du enligt Skatteverket ska rapportera kvartalsvis så måste du ha detta inställt i dina företagsinställningar också för att allt ska bli rätt och riktigt. Detta nämner jag för att jag kan se att du för närvarande har årsvis inställt. Om du behöver ändra detta gör du det under Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter i programmet. Om du ska fortsätta med årsvis redovisning vill jag bara som min kollega Amanda nämner i hennes tidigare svar nämna att redovisningen för 2021 inte bör göras ännu då året ännu inte är avslutat. 

För att stryka verifikationen i programmet så rekommenderar vi dig att ta följande steg: 

1. Det ser ut som att korrigeringsverifikationen som du skapat för verifikation A69 har fel datum. Det vi rekommenderar att du börjar med är att skapa en ny korrigeringsverifikation på korrigeringsverifikationen daterad 2021-07-27. Den nya korrigeringsverifikationen bör ha samma datum som ursprungsverifikationen A69 för att det ska bli rätt. 

2. Efter detta rekommenderar vi att du skapar en ny manuell verifikation som korrigerar A69. Den här verifikationen bör alltså också ha samma datum som A69 för att det ska bli rätt. 

En sak värt att notera är att du när du gör detta kommer att få två avvikande verifikationer på din kommande momsredovisning. Detta är riktigt och ingenting som du behöver åtgärda då dessa verifikationer kommer att ta ut varandra på rapporten. 

Hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått något eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att ringa in till våra härliga kollegor på supporten då de kan hjälpa dig att kika vidare i realtid. 🙂 

Önskar dig en fin vecka! 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂