Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Svea Checkout

Hej, 

Vi säljer produkter på vår hemsida och använder oss av Svea checkout som betalmetod för kunderna. Vi får en inbetalning dagen efter av vår försäljning - 1,59 % i "bankavgift" som Svea tar på varje försäljning. 

 

Vi får inget riktigt kvitto på inbetalningen utan jag kan endast få fram en redovisningsspecifikation från deras sida. kan det användas som kvitto?

 

Hur bokför jag detta så att det blir korrekt? 🙂

 

Skärmavbild 2022-05-20 kl. 15.13.41.png

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Smedlundochenqvist!

 

Det går bra att använda som underlag för inbetalningen, men för själva försäljningen behöver ni använda ett underlag som visar försäljningen, som exempelvis en faktura eller kvitto som kunden får vid inköpstillfället.

 

Har ni kontantmetoden så redovisar ni försäljningen mot inbetalningen från Svea. Hela intänkten samt moms ska redovisas i kredit, i debet redovisas avgiften som Svea tar ut, samt moms.

 

Om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet!

/Tinne

Hej Tinne, 

Tack för ditt svar. 

En följdfråga:  Hade det kunnat se ut på följande sätt?

Bifogar försäljningskvittot och den verifikationen(bilden ovan).

 

Skärmavbild 2022-05-23 kl. 16.19.38.png

Hej!

Konteringen för försäljningen ser bra ut men inte hur du redovisar avgiften som Svea tar ut. Som jag ser det så är denna inte en bankavgift och dessutom har den moms på sig enligt underlaget som du visar. 

Min rekommendation är att du bokför den på något 604x-konto och att du även lägger in den ingående momsen på konto 2641 Ingående moms avseende avgiften till Svea. Som min kollega Tinne skrev ovan så konterar ska dessa poster konteras i debet. 

 

Har du några frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig. 

//Tinna

 

Tack för svar! 

Då landar jag på detta, korrekt ? 

 

Skärmavbild 2022-05-25 kl. 19.10.15.png

Hej igen, 

Är väldigt ny på Visma och hela bokföringen så därför en nybörjarfråga.

 

När jag tänker efter borde jag väll kunna ta ut en sammanslagen specifikation för hela månaden och bokföra som 1 stor istället för att bokföra utbetalningarna som görs dag för dag ? 

 

Hälsningar Nathalie.

 

 

Hej Nathalie!

 

Du kan bokföra så som du visar i ditt senaste förslag - bra jobbat!


Gällande din andra fråga så får du inte bokföra alla utbetalningar som en och samma verifikation. Utbetalningarna är egna händelser och ska redovisas separat.

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne