Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 11:04 )
  • 4 Svar
  • 4 gilla
  • 16961 Visningar

Tar du betalt med Swish?  Då kan det ibland kännas som en djungel när du ska bokföra dessa Swish-betalningar. I detta användartips kommer du få hjälp med hur du ska bokföra en Swish-betalning och eventuell Swish-avgift. Du får också tips på hur du hanterar Swish i Visma eEkonomi och Visma Administration.

Bokföra Swish-betalning

Eftersom Swish-betalningar är betalningar du får in direkt på ditt företagskonto kan försäljningen bokföras som en direktbetalning mot ditt företagskonto. Använder du däremot ett kassasystem så bokför du detta som en fordran först. Nedan kommer två bokföringsexempel. 


Exempel 1:
Du använder ett kassaregister och ska bokföra en Swish-betalning för en vara med 25% moms. Eftersom du använder ett kassaregister så bokför du försäljningen i två steg.

Konto Debet Kredit
3051 - Försäljn varor 25% moms   800
2611 - Utgående moms på försäljning inom sverige, 25% moms

 

200
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger

1000

 

 

När pengarna finns på ditt bankkonto bokför du bort fordran till ditt företagskonto.

Konto Debet Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger   1000
1930 - Företagskonto/affärskonto

1000

 


Exempel 2:
Du använder inget kassaregister och ska bokföra en Swish-betalning för en vara med 25% moms. Eftersom inget kassaregister används så kan du bokföra försäljningen som en direktbetalning till ditt företagskonto. 

Konto Debet Kredit
3051 - Försäljn varor 25% moms   800
2611 - Utgående moms på försäljning inom sverige, 25% moms

 

200
1930 - Företagskonto/affärskonto

1000

 


Bokföra Swish-avgift

Swish tar en avgift per mottagen betalning och denna ska såklart också bokföras. En Swish-avgift bokförs momsfritt på konto 6570 - Bankkostnader.

 

Använder du Visma eEkonomi kan du kika på vårt användartips Ta betalt med Swish! för programhantering. 

 

Använder du kassaregistret iZettle tillsammans med Visma eEkonomi och tar emot Swish-betalningar kan du se hur du hanterar det i tråden Bokföring av Swish via Izettle.


Använder du Visma Administration finns en integration med Swish Handel för att effektivisera ditt bokföringsarbete.

 

Har du koll på att en Swish-betalning kan ske via en QR-kod? Mer om hur det fungerar och hur du gör kan du läsa i artikeln QR-kod - effektiva betalningar med Swish för företag. 

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 



kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
KalleK
MEDLEM

Tydlig och bra information. 

Jag har en fundering. Helt ny här och jag har letat efter fungerande sett att registrera försäljningen.
Jag har en liten webbshop och 99% av försäljning sker via Swish.

När jag ser eran exempel så fungerar jag på om exempel 1 skulle kunna användas för webbshop trots att jag saknas kassaregister.

jag skulle så gärna vilja importera kassa händelse från banken för att just kunna pricka av ,matcha Swish betalning.

Så min fråga, Kommer det fungera att i kassan matcha mot 1580. 

Bankoppling är ej möjligt för mig, inte heller integration av webshoppen. 

Idag bokförde jag som exempel två men saknas som sagt möjligheten att pricka av , matcha betalningen 

Tack på förhand 

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @KalleK

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. Vi är jätteglada över att du gillade vårt tips. 

Jag tror att du även kommer att ha stor nytta av att läsa ett annat tips som heter Ta betalt med Swish där min kollega beskriver hur du hanterar swishbetalningar i Visma eEkonomi. Läs det och titta gärna även på filmen som ingår i tipset. Har du sedan några följdfrågor så finns vi där och vår kunniga kollegor på supporten rådgör gärna med dig om hur du arbetar smartast i din produkt.

 

Ha en fin dag!

//Tinna

 

Daniel2
MEDLEM

Hej!

 

Väldigt bra information!

Tänkte bara kolla hur man får underlag till den konteringen UTAN kassasystem?

Vad är tillräckligt som underlag? 

 

Mvh Daniel

Joachim E
MODERATOR

Hej

Insättningsuppgift från banken tillsammans med det kvitto eller faktura som ställts ut blir bra att använda som underlag.

/Joachim