Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Synpunkter om tjänsten Autoinvoice - eEkonomi

Autoinvoice är nog århundradets skämt
jag har varit i kontakt med visma om detta problem och leverantörer , autoinvoice
alla skyller på varandra , Logon är ju bara ett litet problem att det ser skit ut och att logon är en del som skall synas.
värre är ju att det inte ens är samma fält som på en pdf-faktura man får från samma leverantör. kr rabatt istället för % rabatt om det ens finns med.
tydligen så används något som det kallar sveaformat från 2007 🙂 2017 nu.
om det nu är så att man inte kan läsa in en standard faktura elektronisk nu 2017.
så bör man nog tänka om och skita i papperlöst.
jag fick rådet att be leverantörerna att skicka pdf-fakturor till inläsningscentralen istället. Så de kan läsa in dem till e-fakturor mot en kostnad på 8 kr st.
då ser den ut som originalet.
vilket är dubbelt så mycket som man betalat för autoinvice.
blir ju ganska stor del på små leverantörsfakturor om man köpt en pensel för 3:50
på en stor beställning spelar det kanske ingen roll.
men hela upplägget att läsa in en faktura som skickas från en dator elektroniskt .
är ju lite som att tanka bensinen i dunkar och sedan hälla det i bensintanken.
Bättre att ta betalt för programmet och inte hålla på med massa småkostnader hit och dit

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Logotyp saknas på fakturor skickade med AutoInvoice - eEkonomi.
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Att loggan faller bort är enbart aktuellt för de fakturor som skickas från ditt program till dina kunder. Till dina leverantörsfakturor som tas emot elektroniskt i ditt program, följer det alltid med en PDF-fil som är utställarens själva originalfaktura. Den ser precis lika dan ut som om de hade skickat den per brev eller mejl. Det kan dock vara så att din leverantörs program har någon form utav begränsning som gör att själva lay-outen har förändrats i samband med att fakturan omformaterats till elektroniskt format, t ex om de använder eEkonomi där ju som sagt logotypen faller bort. Att någon annan förändring på fakturan sker har jag dock aldrig hört talas om. Vad gäller just den begränsningen från vårat program, så kan du följa dess status i denna tråden. Håller med dig att det absolut inte är optimalt att loggan faller bort!

Är det så att din leverantör inte har något program för att skicka e-fakturor, men att du ändå vill ha in fakturorna elektroniskt i ditt program för att slippa manuellt arbete, så kan vi i de fallet erbjuda vår scanningtjänst istället. Men den ska inte vara någon ersättning eller liknande till grundtjänsten, utan kan din leverantör skicka elektroniska fakturor direkt från sitt program är det givetvis att föredra till en kostnad av 3,50 per mottagen fakturan. Scanningtjänsten kostar, precis som du säger, 8 kronor per inläst faktura.

Bortsett från att du är missnöjd över att loggan faller bort på dina skickade fakturor vi tjänsten, vilket jag har full förståelse för - är det några andra tankar du har om tjänsten utöver att du skulle föredra en grundkostnad istället för en transaktionskostnad, som jag kan framföra?

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl
det är som du säger att det bifogas en pdf med leverantörsfakturorna men inte som den ser ut som om den skickas direkt med pdf.
då vore det inget problem.
utan det som skickas med är en pdf på ett elekroniskt dokument som ser ut att vara skrivet av en prao-elev. (alltså som du skulle skriva fakturorna i ett vanligt texdokument.
det är inte bara att loggan inte finns med.
utan hela uppbyggnaden med fält mm
att leverantörerna skulle köra med Eekonomi är nog helt uteslutet vi pratar om typ. Ahlsell , Bevego mm
kan inte fortfarande förstå varför man ska behöva läsa in en faktura som är skickad från en dator.
2017
siffrorna man skickar finns ju i programmen. måste vara helt feltänk i branchen
man får väl skicka en pdf och en sifferfil då
sedan att alla ska tjäna en slant är ju en annan sak.
men man kan ju inte tanka bensin i dunkar först iaf.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då är jag med dig. Jag tycker du ska ta kontakt med dina leverantörer då och se vad de har att säga, för det är förmodligen via deras e-fakturaväxel som fakturorna formateras om enligt prao-elevens bekymmersamma handstil:)

Ett program som läser in e-fakturor läser bara in dem i det formatet som de kommer, där ska inga förändringar ske. Men jag har svårt att tro att dessa stora leverantörers e-fakturaväxlar formaterar om fakturorna på ett sådant sätt som du beskriver. Jag skulle snarare gissa på att det är bilagor till grundfakturan, som leverantören bifogat som komplement eller underlag. På skärmklippet nedan ser du hur det i så fall ser ut i eEkonomi, där man kan växla mellan fakturan och bilagor på pilarna.



Angående din andra funderingar att en elektronisk faktura borde räcka som underlag, så är det bokföringslagen som sätter begränsningarna. Fakturan måste hos mottagaren finnas arkiverad i dess grundform, det räcker alltså inte med enbart de elektroniska fälten. Dessutom är det såklart intressant som köpare att se vad det är man betalar för, t ex artikelrader m m. Men absolut, i framtiden är säkert alla fält helt elektroniska, så någon sådan arkivering inte behövs alls. 

Återkoppla gärna i tråden om jag har missuppfattat dig, annars får du ha en trevlig kväll!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja du har missuppfattat mig.
Angående det med elektroniska fakturan att siffrorna skickades med så menar jag såklart att original pdf faktura skickas med för att användas som bildunderlag.
jag menar bara att det är onödigt att läsa in siffror om man lika gärna kunde skicka med dem.
dessa ska ju givet stämma med siffrorna på pdf. summa , Moms det är ju det ända som behövs.
för övrigt är du välkommen in i min dator någon dag så ska jag visa dig hur bifogade pdf fakturorna ser ut
ha en trevlig kväll
/cq
Fd medlem
Inte tillämpbar

och såklart datum, fakturanr, betaldatum och lita annat men det är ju bara siffror som finns
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen cq!

Fakturanummer, fakturadatum, förfallodatum, ocr-nummer m m ska läsas in och fyllas i automatiskt, precis som min skärmdump i föregående inlägg. Till det kommer också en bifogad pdf-fil som visar originalfakturan, så som den är utställd från leverantören med vissa eventuella skillnader som i så fall fakturautställarens faktura-växel står för (se tidigare inlägg). Finns det bilagor till fakturan så kan man även bläddra fram till dessa i samma pdf-förhandsgranskning. Men i princip allting fylls i automatiskt i fakturautkastet så länge en uppgift finns om det på fakturan, vilket ju är fördelen med e-fakturor. Man slipper det manuella arbetet att knappa in allting för hand helt enkelt.

Vi kan koppla upp oss och kolla på dina specifika fakturor om du vill, för det verkar vara några saker som inte funkar riktigt som det ska för dig. 

På återhörande!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok
jag gör det när jag är på kontoret