Hej!
Bakgrund: Jag har ett enmansaktiebolag inom IT-konsulting och använder Visma eEkonomi med deklarations-/årsredovisningstillägget för all min bokföring. Jag säljer tjänster och köper nästan ingenting. Standardkontoplan, en enda verifikationsnummerserie. Nu försöker jag skriva systemdokumentation (inkl behandlingshistorik) för företaget enligt http://www.bfn.se/upload/sv/redovisningsregler/vagledningar/ovriga-vagledningar/VL13-2-bokforing.pdf kapitel 9. Eftersom jag kommer att hänvisa till eEkonomis manualer måste jag betrakta manualerna som räkenskapsinformation och spara dessa som sådan.
Fråga 1: Hur gör jag för att få ut alla hjälptexter som en fil (tex PDF) för eEkonomi?
Fråga 2: Hur får jag ut hjälptexten för tillvalen, i mitt fall deklarations-årsredovisningsmodulen, Lönsebesked och AutoInvoice som en fil?
Fråga 3: Bedömer ni att hjälptexterna beskriver följande områden tillräckligt väl för att räcka som systemdokumentation?
a) Behandlingshistorik?
b) Automatkonteringar (sådana som är standard i eEkonomi och dess tillval) och deras regler?
c) Hur sammanställningen görs till årsredovisningen (med tillvalsmodulen)?
Fråga 4: Någonting som ni vet inte täcks av hjälptexterna och som jag bör tänka på att få med?
Fråga 5: Har ni något exempel på systemdokumentation för sådana företag som mitt, som i grunden har en väldigt enkel bokföring och som använder Visma eEkonomi Smart med tillval för denna bokföring?
/Susanne
Eftersom jag kommer att hänvisa till eEkonomis manualer måste jag betrakta manualerna som räkenskapsinformation och spara dessa som sådan.Eftersom manualerna är digitala och finns i original tillgängliga inne i systemet så torde det väl räcka med referens till dessa texter? Eftersom räkenskapsinformation skall förvaras i originalform (digitalt i detta fallet) och kopierar du ut den från systemet så blir den ju snabbt inaktuell?
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.