Vi är en ideell förening som inte redovisar moms. Trots att jag talat om detta för Visma E-ekonomi så fortsätter programmet att tillbe Skatteverket.
Vad mer kan jag göra för att slippa programmets ständiga frågor om moms?
Exempel på hur programmet gör fel:
- Fakturatolkning. Drar jag in en elräkning så lägger e-ekonomi upp ingående moms i konteringen, trots att vi ska bokföra hela kostnaden (inklusive moms) på konto 5020.
- I varenda vy med kontering så är Momskod fält nr 2, och det blir många klick på tabb för att hoppa förbi. Går det att slippa helt?
- Kontoplanen innehåller 46 momskonton, som inte kan inaktiveras eller tas bort. När man letar efter rätt konto måste man alltid scrolla förbi dessa.
Den motorklubb jag bokför till i eEkonomi Smart, så är den registrerad som "Redovisar ej moms" i företagsinställningar/bokföringsuppgifter
Därmed är alla momskonton "borta" från kontoplanen
Då vet jag inte hur ni gjort det. Jag har valt "Redovisar ej moms" när jag registrerade organisationen i e-ekonomi, och det är fortfarande valt under företagsinställningar, men alla momskonton ligger kvar. Enligt Visma support går det inte att få bort dem.
Två galna idéer:
Kan det vara så att det finns transaktioner på kontona?
Eller att man måste göra denna inställning innan man alls påbörjar någon kontering (eller ens skapar ett nytt år)?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.