Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta bort bokförd bankhändelse Swedbank

Skickade en faktura via visma och när jag fick betalt så lade jag in bankhändelsen via Swedbank där det kommit två poster för bankavgifter på 10:- resp 1,50:- som jag matchade innan jag insåg att det blev fel summa gentemot det fakturerade beloppet då de var "inbakade" så nu har jag en differens i saldot på swedbank (7 064,59sek) och visma (7 076,09sek).... känns som att differensen borde vara åt andra hållet eller? 

eller blir det rätt om jag på något sätt tar bort de bokförda bankavgifterna?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag hade en transaktion där kunden betalade mig mellanskillnaden på våra fakturor så jag tror nog att problemet ligger i att jag missräknat o fakturerat(lagt in leverantörsfaktura genom programmet) 11,50sek för mycket till kunden.. jag har markerat att jag har betalat fakturan till dem..men kan jag minska den med 11,50sek för att få saldot att stämma? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Är det en kundfaktura du skapat och sedan har du fått en leverantörsfaktura? När kunden betalat in har de betalt in mellanskillnaden av dessa fakturor. Detta har du sedan lagt in under Kassa- och bankhändelser. Bankavgiften var egentligen medräknad i detta insatta beloppet men detta har du lagt till som separata händelser och matchat dessa? Nu har du en differens på ditt konto på grund av matchningen, stämmer denna uppfattning? Annars får du mer än gärna rätta mig. 

Min fråga till dig blir 1. Hur ser ditt kontoutdrag ut gällande dessa händelser? Vilka belopp har du fått in? och 2. Exakt hur har du matchat de olika händelserna? Hur har du lagt fakturorna som betalda?

Har du redan matchat alla fakturor och alla händelser men differensen finns kvar. Du får i detta fall korrigera beloppen manuellt via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation eller lägga till en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser och vända beloppet som är överflödigt. 

Återkom gärna med mer information gällande ert scenario så ska vi se till att det blir löst. 

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och stort tack för svar 🙂 ! Jag skapade en kundfaktura (111 152sek) och sedan fick jag en leverantörsfaktura(19740,50sek men det borde nog ha varit 19752sek då jag råkade räkna ihop mellanskillnaden+bankavgifter till summan till 91411,50sek) som jag la in i visma då dem valde att betala mellanskillnaden (91400sek). Då allt var i danska kronor så omvandlade jag själv.

Lite snurrigt kanske 🙂

Men alltså plussade jag ihop det fel från swedbank där det står minus klart och tydligt

+91400 inbetalning
-10 bankavgift
-1,50 bankavgift

Så jag tog 111 152 - 91411,50 = 19740,50 

Det borde bli rätt om jag gör en leverantörsfaktura på 11,50 till samma kund eller? För jag har bokfört bankavgifterna på 10 resp 1,50. För differensen är ju att det är 11,50sek för mycket på vismas saldo gentemot swedbank. 

Stort tack till en fullständig nybörjare 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Gurra!

Det låter som om du bokför enligt kontantmetoden, och vid matchningen tagit upp bankavgiften felaktigt. Då bankavgifterna som det ser ut nu redan är upptagna i bokföringen, så behöver du inte göra någonting mer med dem. Felet som ska korrigeras är alltså att du har 11,50 kronor för mycket i bokföringen på ditt företagskontot, och att kostnaden för inköpet antagligen bokförts på 11,50 kronor för lite då?

Du kan i så fall bara ta upp korrigeringen manuellt i din bokföring, genom att skapa en ny manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Där krediterar du ditt företagskontot på 11,50 kronor, och debiterar kostnadskontot för inköpet. Därefter bör alla dina saldon stämma.

/Karl