Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
er416_
NY MEDLEM

Ta bort felaktiga fakturor

(uppdaterad av er416_ ‎2020-02-25 17:43 )

Hej,

Jag skapade en faktura i Visma eEkonomi Smart för en kund i Norge. Denna faktura var i NOK men kunden läste fel och betalade in beloppet i SEK istället. För att underlätta för kunden betalade denne sedan in valutakursdifferensen på en efterföljande faktura. För att åtgärda detta i ert program så skapade jag en kreditfaktura för NOK-fakturan och skapade därefter en ny i SEK.

Jag har därefter provat att ta bort inbetalningen i bankhändelser för att därefter försöka ta bort fakturan men det går inte. Hur fixar jag detta?

Redigering: valutakursdifferensen stämde inte utan var ett problem med olika momskoder, men originalfrågan kvarstår.

1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Re: Ta bort felaktiga fakturor

Hej!

Jag skulle behöva lite mer information för att hjälpa dig på bästa sätt.

Förstår jag dig rätt om du har kvittat debetfakturan som var i NOK mot en kreditfaktura i NOK, så att dessa ligger som betalda under Försäljning? Om så är fallet så kan man anse att dessa fakturor är "borttagna" då dom går plus minus noll. 

Den första betalningen som finns i Kassa- och bankhändelser - är denna bokförd? Om ja, mot vad i sådana fall - mot en faktura eller manuellt? Eftersom detta faktiskt är en betalning som kunden har gjort så tänker jag att denna på något vis bör bokföras i ditt program. Eller är denna bokförd mot fakturan som du säger att du skapade efter kreditfakturan i NOK?

Återkom gärna med lite mer information så kikar vi vidare.

/Moa