Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ta bort felaktiga verifikationer - eEkonomi

Hej, 
Jag har också gjort några felaktiga verifikationer men hittar ingenstans där jag kan ta bort dessa. Hur gör jag det?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Makulera verifikationer - Enskild Firma.
6 SVAR 6
CONTENT PRODUCER

Re: Ta bort felaktiga verifikationer - eEkonomi

Hej!

Har du skapat verifikationen via Kassa och bankhändelser går du in där, klickar på händelsen och väljer Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation som vänder ursprungsverifikationen och du kan matcha bankhändelsen på nytt eller ta bort den.

Har du skapat verifikationen via Bokföring - Verifikationer går du in där, vissa verifikationer kan man ta bort. Detta alternativ hittar du i sådana fall om du klickar på en verifikation och väljer Åtgärder - Ta bort. Det gäller bara manuella verifikationer samt att dom inte är inkluderade i en låst bokföringsperiod. Finns inte valet Ta bort kan du makulera verifikationen. Öppna då verifikationen och klicka på minustecknet på varje rad. Spara sedan verifikationen. Verifikationen påverkar då inte bokföringen. 

Även när en verifikation är preliminär kan den inte makuleras eller tas bort om den innehåller följande rader:

• när raden bokförts mot Kundfordringar (1510) och är kopplad till en kundfaktura.
  • när raden bokförts mot Leverantörsskulder (2440) och är kopplad till en leverantörsfaktura.
  • om raden bokförts mot ett Kassa- eller bankkonto (19-serien) och den är matchad med en affärshändelse.
Har du inte alternativet Ta bort väljer du istället Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton ute till vänster under Korrigera och Bokför. Då har en korrigeringsverifikation som vänder ursprungsverifikationen skapats. 

Trevlig påsk!

/Moa
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fel val vid manuell verifikation.

Hej!

I all hast vid ett försök till kontering mellan konton 2650 och 2012 för att matcha momsredovisningen i min enskilda firma valde jag bokföringsförslager "Skattedeklaration" som gör att det visas fel värden som då även går över till det nya räkenskapsåret.

Finns det något sätt man kan nollställa eller till och med ta bort denna verifikation?

Tack sam för svar!
NY MEDLEM

Hej,

Jag råkade lägga in ett inköp två gånger och måste nu korrigera detta.
Jag ska alltså gå in på verifikationen - Ny korrigeringsverifikation och klicka i de tre raderna. Sedan är det vänt och allt är som det ska?

På "previewen" så är de tre raderna iaf motsatta till varandra
ANSTÄLLD

Hej HAQ,

Exakt det låter som att du har fattat helt rätt.

/Cecilia

Hej!
Försöker göra precis detta. Eftersom hjälp-informationen som finns för Visma Eekonomi är väldigt dåligt och svår (för att inte säga omöjlig) att söka i, gör man hela tiden en massa fel. Nu försöker jag korrigera ett sånt fel. Inget av alternativen som beskrivs ovan av Moa finns att välja. Det som går är att skapa en korrigeringsverifikation. När jag gör det och bockar i en ruta, öppnas direkt en korrigeringsverifikation. Det går alltså inte att bocka i båda rutor och därmed skapa en verifikation som tar bort den första. En uppdatering som gör att man åtminstone enkelt kan rätta till fel man gjort vore önskvärt!
COMMUNITY MANAGER

Hej Michael! 

Vad var det för sorts verifikation som du ville göra ändringar på?