Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

FrankM
UTFORSKARE

Ta bort gamla omatchade arbetsgivardeklarationer

Hej

Varje månad brukar jag importera en SKV-fil med alla månadens händelser på mitt bolags skattekonto till Kassa- och bankhändelser->Skattekonto. Sedan matchar jag det som avser moms till den senaste momsrapporten jag tidigare har skapat i eEkonomi och det som avser arbetsgivaravgift och A-skatt till den senaste arbetsgivardeklarationen. Detta fungerar bra. I listan jag för upp över icke-matchade arbetsgivardeklarationen finns det dock i tillägg till den senaste alltid nio gamla sådana. Åtta av dem är från perioden dec 2019 - juli 2020 och en är från juni 2021... Jag vet ej varför de är registrerade som omatchade. De åtta första kanske handlar om att jag inte använde lönemodulen i Visma eEkonomi den gången och bokförde lön och arbetsgivardeklarationer manuellt. Den från juni 2021 har jag ingen aning om... Jag har säkert gjort något annorlunda just den månaden. Jag kollar dock ibland det faktiska saldot på Skattekontot med det bokförda värdet på konto 1630 och det stämmer på pricken. Så jag verkar inte ha missat att bokföra någon skattehändelse.

Hur får jag bort de nio gamla arbetsgivardeklarationerna från listan? Kan jag på något vis själv klarmarkera dem eller behöver jag kanske hjälp från supporten med detta? När jag går genom processen med att matcha händelser från skattekontot till händelser i eEkonomi önskar jag alltså att bara den senaste arbetsgivardeklarationen ska dyka upp i listan.

Mvh

Frank Mortensen

Managon AB

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

De gamla arbetsgivardeklarationerna som finns att välja under Kassa- och bankhändelser har förmodligen skapats i och med att det ser ut som om du tidigare haft lönemodulen aktiv. Dessa kan inte raderas från programmet på annat sätt än att de matchas mot en bankhändelse. Eftersom du redan har bokfört korrekt nu och därmed inte har skattehändelser som motsvarar dessa arbetsgivardeklarationer kommer dessa att ligga kvar i listan och kan därmed inte tas bort.

Önskar dig en fin eftermiddag!

Tinna

Ajdå, vad tokigt 😞 Jag hade inte lönemodulen när jag började använda eEkonomi, men jag har det nu och jag har haft det ett tag.

Jag kommer alltså för ALLTID att behöva se en massa gamla inaktuella arbetsgivardeklarationen varje gång jag skall matcha en händelse på skattekontot? Det måste väl rent tekniskt på något vis vara möjligt att registrera dem som föråldrade e.d.? Jag kanske borde lägga ett supportärende på detta.

Mvh

Frank

Hej Frank!

Jag fick till svar att de kommer att ligga kvar hos dig men hör gärna av dig till supporten så det inte har blivit något missförstånd. De är grymma på att hitta bra lösningar på det mesta. Får du ett bra tips så blir jag jätteglad om du uppdaterar här i tråden så kanske vi kan hjälpa någon annan användare framöver. 

Lycka till välkommen att höra av dig till supporten

Tinna