Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Telefonnummer tappar siffra vid export av kundregister - eEkonomi

När jag exporterar kundregister så tas inledande nolla bort i mobilnummer. Se kolumn "S"
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted

Re: Telefonnummer tappar siffra vid export av kundregister - eEkonomi

Hej! 

Vi har nu felsökt gällande problemet att nollan tas bort när du exporterar ett kundregister till excel. Den första nollan i mobilnumret finns kvar när du exporterar ut det till excel men excel visar inte nollan. Vi kan av den anledningen inte göra något åt det i eEkonomi i och med att nollan följer med ut ur eEkonomi via exporten av kundregistret. 

Om man vill se nollan så kan man göra följande i excel:
1. Öppna ett tomt excelark.
2. Välj Arkiv - Öppna och välj att öppna upp kundregistret du exporterat från eEkonomi.
3. Du kommer nu till en textimportguide.
4. Välj i första steget "avgränsade fält" och tryck på nästa.
5. Markera i detta steg endast "Semikolon". Har ser ni även under Förhandsgranskning att nollan är med på telefonnumret. Tryck på nästa.
6. Under förhandsgranskning så markerar du fältet för mobilnummer. Därefter markerar du "Text" under kolumndataformat. 
7. Tryck på slutför.

Ni ser nu att i kolumnen för telefonnummer och mobilnummer så syns nollan. Viktigt att veta är att om du sparar om filen igen som CSV så kommer nollorna att försvinna på nytt. 

Tveka inte på att återkomma om något känns oklart.

/Lovisa

Visa lösning i originalinlägg

2 SVAR 2
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Telefonnummer tappar siffra vid export av kundregister - eEkonomi

Hej! Stort tack för att du uppmärksammat detta. Jag rapporterar det som ett fel på en gång. 

Vi återkommer i denna tråd när felet är åtgärdat.

/Annie
Highlighted

Re: Telefonnummer tappar siffra vid export av kundregister - eEkonomi

Hej! 

Vi har nu felsökt gällande problemet att nollan tas bort när du exporterar ett kundregister till excel. Den första nollan i mobilnumret finns kvar när du exporterar ut det till excel men excel visar inte nollan. Vi kan av den anledningen inte göra något åt det i eEkonomi i och med att nollan följer med ut ur eEkonomi via exporten av kundregistret. 

Om man vill se nollan så kan man göra följande i excel:
1. Öppna ett tomt excelark.
2. Välj Arkiv - Öppna och välj att öppna upp kundregistret du exporterat från eEkonomi.
3. Du kommer nu till en textimportguide.
4. Välj i första steget "avgränsade fält" och tryck på nästa.
5. Markera i detta steg endast "Semikolon". Har ser ni även under Förhandsgranskning att nollan är med på telefonnumret. Tryck på nästa.
6. Under förhandsgranskning så markerar du fältet för mobilnummer. Därefter markerar du "Text" under kolumndataformat. 
7. Tryck på slutför.

Ni ser nu att i kolumnen för telefonnummer och mobilnummer så syns nollan. Viktigt att veta är att om du sparar om filen igen som CSV så kommer nollorna att försvinna på nytt. 

Tveka inte på att återkomma om något känns oklart.

/Lovisa

Visa lösning i originalinlägg