Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

AlexanderNilsson
UTFORSKARE

Tictail och eEkonomi

Hej,Jag driver en enskild firma och använder mig av tictail som webbshop till min försäljning.Tictail tar ut en transaktionsavgift för varje köp. - Exempel. En kund beställer produkter till ett värde av 480kr. Tictail ut en avgift som mindskar denna summan till 456.50kr som jag skall få. Vill säga en transaktionsavgift till tictail på 18,50kr + 4,50kr moms.Varje månad så skickar sedan tictail en klumpsumma till mig där denna transaktionsavgift redan är borträknad.Så nu till min fråga: • hur bokför man detta med transaktionsavgiften och dess moms och vilka konton används?• bokför man varje separat försäljning för sig eller kan man bokföra hela klimpsumman?Tusen tack för svar!Med vänligaste hälsning,Alexander
7 SVAR 7
fjelle
UTFORSKARE

du bokar försäljning till värdet 480 
 transaktionsavg borde du kunna få en månadsredovisning av 
AlexanderNilsson
UTFORSKARE

Jag borde kunna bokföra försäljningen till värdet av 480kr + även konto 2641: ingående moms av 51,43kr.
Sen efter detta bokföra tictails transaktionsavgift ex. Moms av 18,18kr då transaktionsavgiftens moms, som det ser ut,är inräknat i 51,43.

Är jag korrekt ute?
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Om det gäller försäljning 25% så använder du konto 2611, 2641 används precis som du skriver för ingående moms som uppkommer vid inköp.
AlexanderNilsson
UTFORSKARE

Ja det är klart! 🙂 Jag förvirrade nog mig själv en aning.
Jag har 12% moms.

Jag bokför ju hela ordervärdet på 480kr som en vanlig försäljning.
Och sedan bokför jag hela värdet på 23kr som Tictail debiterar som ett inköp av Tjänst med 25% moms.

Nu måste jag väl vara med i gamet? 🙂

Vilket konto tycker du/ni att jag skall använda för att bokföra denna tjänst av transaktionsavgift?

Tusen tack!
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Alexander,

Hela ordervärdet ska, precis som du säger, bokföras som en försäljning på 480 kr. 

Du kan sedan använda ett 60xx-konto för att bokföra transaktionsavgiften. Du skulle kunna kika i tråden Bokföra moms på transaktionsavgift - eEkonomi där 6040 ges som förslag för sådana avgifter och där du även kan se förslag på hur det ska konteras. Du kan även kika på tråden Bokföra kortavgift Stripe - eEkonomi som är ett liknande scenario där 6570 anges som konto för avgiften.

Hoppas detta kan vara till hjälp.
/Theodor
AlexanderNilsson
UTFORSKARE

Hej Theodor och tack för ditt svar.

Det börjar nu att klarna upp för mig. Men jag är ändå lite förvirrad kring några saker, speciellt hur momsen kan bli rätt. Ta gärna en titt och se om jag tänker rätt.

Försäljning på ordervärde 480kr:
Min bokföring:
2018 - Övriga egna insättningar - D 480kr
3052 - Försälj, varor 12% -  K 428,57kr
2621 - Utgående moms på försäljning 12% - K 51,43kr

Sen tillkommer en transaktionsavgift (23,50kr) från Tictail gällande denna försäljning på 480kr.

Har jag bokfört korrekt med detta upplägg?
6040 - Tictail transaktionsavgift - D 18,80kr
2641 - Debiterad ingående moms - K 4,70kr

Tictail gör en utbetalning till mitt konto på 456,50kr.

Med borttagen moms så blir försäljningen 428,57kr. Men jag får 456,50kr utbetalat till mig? Dessa två olika siffror förvirrar mig och hur dem båda räknas ut skapar också förvirring. Jag gillar att ha en förståelse kring uppkomsten av uträkningarna, så vill ni hjälpa mig till att förstå denna uträkning, vart allt hamnar, och till varför uträkningen blir som den blir så är jag evigt tacksam 🙂
På grund av att jag är förvirrad av denna uträkning så känns det som att jag betalar antingen för mycket eller för lite.

Stort stort tack! 🙂
Trevlig kväll!

Med vänligaste hälsning,
Alex

Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej igen Alexander,

Försäljningen blir som sagt på 480 kr, det är det som kund betalar.
Det som du får in på ditt konto blir 465,50 kr efter att Tictail tar en avgift på 23,50 kr.

Om jag testar att lägga upp det som en kassa- och bankhändelse i eEkonomi när pengarna faktiskt kommer in till mitt bankkonto skulle jag lägga upp det såhär:

19xx debet 456,50:- (pengarna som jag faktiskt får utbetalt för försäljningen efter avgiften som Tictail tar)
3052 kredit 428,57:- (försäljningen ex. moms) (480/1,12)
2621 kredit 51,43:- (480-(480/1,12))
6040 debet 18,80:- (avgift ex.moms) (23,50/1,25)
2641 debet 4,70:- (23,50-(23,50/1,25))

Din försäljning till kund är fortfarande på 480 kr ink.moms vilket då blir 428 kr ex.moms (480/1,12) och momsen i sin tur blir på 51,43 kr. 

Anledningen till att du får 456,50 kr är på grund av avgiften som Tictail drar från hela ditt försäljningsbelopp (480-23,50). 

Avgiften blir en kostnad på 23,50 ink.moms där kostnaden ex.moms blir 18,80 (23,50/1,25) och momsen på det blir 4,70 kr.

Hoppas detta kan förtydliga lite. Återkoppla om du har ytterligare frågor.

Trevlig helg!
/Theodor