Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillgångar och skulder är inte i balans, troligen på grund av en leverantörsskuld

Jag bokför min enskilda firma enligt kontantmetoden. Jag har upptäckt ett problem med min bokföring. Balansräkningen per 31 december 2015 balanserar inte. Det finns 900 kr mer skulder än tillgångar, och jag antar att det är en specifik leverantörsskuld som är "boven".

Den 30 december 2015 fick jag en faktura från Swedbank om 900 kr (ingen moms). Jag bokförde den så här:

6571 Debet 900 kr
2440 Kredit 900 kr

Den 20 januari 2016 var det så dags att betala faktura. Det bokförde jag så här:

2440 Debet 900 kr
1930 Kredit 900 kr.

Som jag förstår det "flyttar" jag pengar från ett tillgångskonto (1930) till ett kostnadskonto (6571), via ett skuldkonto mellan två räkenskapsår (2440).
13 SVAR 13
KenArd
CHAMPION

Hej svenjohan,
Eftersom du har kontantmetoden ska du väl boka fakturan vid betalning den 20 januari och inte när du tar emot den den30 december?

Ombokningen till december gör väl programmet när du gör ditt årsboklslut i eEkonomi.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för svar!

Ja, programmet gör ombokningen, men hur gör det det? Det är väl det jag menar. Alltså hur man "manuellt" skriver om man inte använder något program.
KenArd
CHAMPION

Hej svenjohan,
Lite lost nu.. "om man inte har något program", men du har väl eEkonomi?

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag har eEkonomi. Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att avsluta tjänsten på grund av att jag i år har en minskad omsättning i mitt företag (och jag behöver därför dra ner på mina utgifter). Jag vill därför veta hur det funkar manuellt, eftersom det program jag funderar på att gå över till (Kapitas) inte har de smidiga funktionerna som eEkonomi har.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Har lite svårt att svara på frågan då jag inte vet något om hur "Kapitas" fungerar.
Är det enbart manuella verifikationer, får du själv välja vilka konto du ska använda och om beloppen ska hamna i debet eller kredit.

/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrekt. I Kapitas är det bara manuella verifikationer som gäller. Jag förstår att jag med manuella verifikationer är fri att välja konton, men jag undrar vad som är "rätt" att göra.

Eftersom jag vid årsskifte måste bokföra obetalda kund- och leverantörsfakturor som kundfordringar respektive leverantörsskulder (och det därmed i mitt fall blir en skillnad mellan tillgångar och skulder) undrar jag vad jag kan ha gjort fel och hur jag skulle ha gjort istället. Eller är det så att vid såna här situationer är det tillåtet att ha en skillnad mellan tillgångar och skulder?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan!

I vanliga fall har tillgångar och skulder en differens. Dessa block jämnas inte ut förrän vid årsslutet då Eget kapital bokas upp med differensbeloppet. Eget kapital+Skulder=Tillgångar, tills dess är det en differens i balansräkningen. 

Har du en differens i balansräkningen låter det med andra ord som att du inte bokfört årets resultat. 

Att bokföra årets resultat kan du läsa mer om i forumtrådarna - Bokföra årets resultat och Bokföra föregående års resultat

Har du kontantmetoden ska du boka upp dina fakturor över ditt räkenskapsårsskifte, detta enligt faktureringsmetoden. Detta kan du läsa mer om i forumtråden - Kundfaktura vid årsskifte
Använder du eEkonomi är det bästa att antingen boka upp fakturorna vid den sista momsrapporten under Bokföring - Momsredovisning eller att gå in under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera - Boka upp kundfordringar och leverantörsskulder. Då får dina fakturor som låg obetalda över årsskiftet ett verifikationsnummer och bokförs korrekt enligt faktureringsmetoden.

Återkom gärna om du har följdfrågor.

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för ditt tydliga svar! Jag hade bokfört årets resultat, men jag hade missat att räkna med min leverantörsfaktura om 900 kr, som givetvis påverkar resultatet. Pinsamt. 🙂 Men nu stämmer allt. Återigen: tack för hjälpen!

Hej, 

Betyder detta att balansräkningen kommer att diffa under hela året tills man har bokfört åretsresultat vid kontantmetoden? Tack på förhand!

Hej JBR,

Ja, oavsett redovisningsmetod så uppstår en "diff" i balansräkningen till dess att man gör bokslutet och slutligen bokför årets resultat.
Mvh Markus.

Tack Markus för svar!

Lite nyfiken på vad fakturan från Swedbank på 900 kr avsåg. Borde varit avgiften för nästa år för banktjänster och då skall den ju inte alls bokföras som kostnad, möjligen levskuld men det krånglar bara till det. Men det beror som sagt på vad fakturan avsåg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrekt, 900 kr var för banktjänster. Men allt det där är löst nu.