Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Color_01
MEDLEM

Transaktionsdatum eller bokföringsdatum?

Hej!

Jag använder kontantmetoden.

Om jag köpt en förbruksinventarie den 30 dec 2022 via min banks företagskort på nätet, på kvittot från affären står det 30 dec,  transaktionsdatumet hos banken står det 31 december och själva bokföringen hos banken skedde 2 jan 2023. På vilket räkenskapsår bokför jag köpet?  Vore väldigt bra att bokföra det på 22 års räkenskapsår. Kan man göra så eller måste det bokföras som köpt 2023?

Med vänlig hälsning, C

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Datum på kvittot ger dig möjlighet att bokföra kostnaden som en upplupen kostnad 2022-12-31 med:

 

Debet 5410 (nettokostnaden)

Kredit 2990 

 

När du bokför inköpet 2023 blir det:

Debet 2990

Debet 2641

Kredit 1930

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar!

Ok, så då kan jag alltså dra av kostnaden på 2022 års deklaration bör det bli i slutändan fast jag måste göra bokföring på båda sidor av nyår?

Gäller detta även om det bara står beställningsdatum 30e dec 2022 på kvittot, transaktionen skett 31a jan men bokföringen att pengarna dragits från banken skett först 2 jan 2023?

Hej

 

Det är datumet på kvittot som avgör. Ligger det inom 2022 så har du möjlighet att göra som ovan.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ok, och då ska företagsbankkotot stämma med bokföringskassakontot a den 31 dec 2022 även fast man är inne på 2023 och bokför också?

Hej @Color_01

Ja det skall stämma men du måste kolla på samma sätt. Det vill säga att du kollar vad företagskontot har för saldo per 2022-12-31 enligt bokföringsdatumet (inte transaktionsdatumet) och jämföra med 1930 i programmet. 
 

Trevlig helg!

//TInna

Ok, så om saldot på bankkonto och i1930  visma stämmer 31a december innan jag börjar bokföra denna kostnad med upluppen bokföring så kommer det stämma? När jag bokför den upluppna kostnaden på 2022, hur börjar jag? in med kvittot i kassa och bankhändelse eller gör jag bara en manuell verifikation med egen kontering och knyter kvittot dit? sen när jag bokför på 2023 så bokför jag i kassa och bankhändelse mot cvs filen från mitt bankkonto(har ej bankkoppling)? Då innebär det alltså att jag gör avdrag för mina förbruksinventarier på 2022 års räkenskapsår och inte 2023?

Hej @Color_01!

 

Precis som du säger så kommer det att bli en manuell verifikation i 2022, och i 2023 så är det mot bankhändelsen i Kassa- och bankhändelser.
Väljer du att hantera det så som Roffakab föreslagit så innebär det att kostnaden kommer på 2022 och inte 2023.
 

Återkom gärna om du har några andra funderingar.

Ha det fint!

/Tinne