Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tryckkostnader vid bokutgivning

Hej!
Jag har enskild firma och har gett ut en bok.

Ska jag bokföra tryckkostnaderna för boken som Varuinköp (konto 4000) och sedan justera detta mot Varulager efter inventering vid årsskiftet?

Eller ska tryckkostnaderna bokföras på något annat kostnadskonto och i så fall vilket?

Tack på förhand!

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

3 SVAR 3
semaxan
MEDLEM

Om bokutgivning är ditt företags huvudsakliga syfte så låter det rimligt att bokföra utgifterna i 4000-serien och sedan göra en fördelning av tryckkostnaden på det antal exemplar som framställts och vid en inventering vid årets slut justera dina varuinköp mot varulager så att varulagret motsvarar din anskaffningskostnad för kvarvarande exemplar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! Bokutgivning är bara en del av min verksamhet (står för ca 1/3). Ok att ändå använda 4000-serien enligt ovan?
semaxan
MEDLEM

Kanske felaktigt uttryckt av mig, om det är något som du köper in och säljer vidare direkt(handelsvara) eller förädlar (råvara) [kan även vara vissa tjänster] och säljer vidare så skulle jag säga att det hamnar i 4000-serien, annars så är det en övrig extern kostnad som inte ingår som en del i det du säljer och redovisas därför i 5- eller 6000-serien.

Om ett fastighetsbolag exempelvis ger ut en jubileumsbok till sina kunder så skulle jag nog redovisa motsvarande kostnader i 6000-serien som marknadsföringskostnad eftersom det inte ingår i en den vara eller tjänst som företaget säljer.