Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

StefanKits
MEDLEM

Uppdatering av lividitetsprognos

Hallå,

Jag har använt Visma eEkonomi under många år i flera företag och alltid tilltalats av startsidans utseende, med den grafiska presentationen.

Jag är medveten om likviditetsprognosen inte är baserad på alla kända fakta, exempelvis så ingår inte de månatliga preliminära F-skatter SKV har beslutat om, men den ger ändå en "ekonomisk känsla" av hur företaget mår. Jag har dock konstaterat att det vid varje årsskifte funnits en viss eftersläpning i uppdatering av Kommande löneutbetalning, Kommande källskatt och Kommande sociala utgifter. Felaktiga belopp har presenterats under ett par veckor i januari, men sedan har de alltid rättats till. Jag gissar att det är mycket data som ska hanteras och att servrarna har fullt upp efter årsskiften.

I år har det dock "rutinen" förändrats. Kommande löneutbetalning, Kommande källskatt och Kommande sociala utgifter presenterades inte alls under januaris första tre veckor.

Efter att ha bokfört lönerna den 20 januari så presenterades visserligen den totala Kommande löneutbetalningen (den 25/1), men ingen uppgift om Kommande källskatt och den Kommande sociala avgiften var minus 7 kr!!!

Prognosen förändrades inte av bokföring av löneutbetalningarna den 25/1 eller AGI-deklarationen som skapades den 7/2. AGI-filen innehöll dock korrekta data (tack och lov).

Likvidititetsprognosen hade beskrivna brister från årsskiftet tom den 21/2 då jag bokförde lönerna för denna månad.

Nu presenteras korrekta uppgifter om Kommande löneutbetalning den 25/2 , Kommande källskatt den 12/3 och Kommande sociala utgifter den 12/3 . Prognosen innehåller dock inga (preliminära) uppgifter efter denna datum.

I övrigt har prognosen påverkats korrekt av bokförda leverantörs- och kundfakturor inkl momsberäkning.

Frågor:

1. Har fler än jag noterat denna årliga "prognosrutin" och årets bekymmer?

2. Varför presenteras inte preliminära kommande lönebaserade utgifter som tidigare, dvs några månader framåt (baserat på senast utbetalda löner)?

Mvh,

Stefan

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @StefanKits 


Tack för att du hör av dig med en fråga till oss i forumet.

 

I början av sommaren 2022 så gjordes förändringar kring hur likviditetsprognosen beräknas och när är det enligt följande:

Prognosen beräknas på dagens saldo på dina bankkonton plus dina väntade inbetalningar. Från detta dras väntade utbetalningar för leverantörsfakturor, löner, moms och skatter.

 

Beräkningsformel likviditetsprognos är enligt följande: 
Aktuellt saldo på samtliga konton + obetalda kundfakturor som förfallit - obetalda leverantörsfakturor som förfallit - obetalda momsinbetalningar - ej utförda löneutbetalningar - obetald löneskatt - obetalda sociala avgifter.

 

Hoppas detta kan förklara de värde som visas och om du skulle önska att det visades eller hanterades annorlunda är du välkommen att lämna ett önskemål gällande detta direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi.

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 
 

 

Ha en fortsatt fin dag //Tinna

Hallå,

 

Ok, din beskrivning av den förändrade beräkningsformeln förklarar varför de preliminära utgifterna har försvunnit. Däremot så är jag fortfarande undrande över den felaktiva prognos som presenteras efter varje årsskifte och särskilt den som presenterades i år.

Jag kommer att lämna ett förslag om att även preliminärskatt ska ingå i beräkningsformeln.

Mvh,

Stefan