Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Upplägg av eEkonomi Fakturing.

Är väldigt fundersam över det man skall fylla i när man ansluter en kund till Visma eEkonomi Fakturering. 

Man skall så klart ange vilket konto man använder i bokföringen för banken (bra när man för över till Administration).

Men man skall uppge vilken bank kunden har, vilket då inte har någon betydelse och är en oviktigt uppgift om nu kunden inte har försäljning internationellt.

Man skall även då uppge kontonummer vilket är märkligt då man inte skall sprida dom i onödan, inte ens till Visma.  Så jag har nu rätt många kunder som har kontonummer 123456789......

Det konstigaste är dock att det är valfritt att ange bankgiro/plusgiro. Något som i princip är helt nödvändigt för att kunna få betalt... En rejäl tankevurpa enligt mig..... Så en ändring där vore på sin plats men det vore även intressant att få veta hur man tänkt när man skall uppge bank och kontonummer....

7 SVAR 7
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @AccountantfromHell_singland,

Tack för att du skriver in dina frågor samt feedback kring Visma eEkonomi Fakturering. Jag vill bara meddela dig att vi har sett frågan och att jag har tagit detta vidare med teamet, så att du inte tror att vi har glömt dig!

Vi återkommer här i tråden så fort vi har mer information angående ovan. 

Jag önskar dig en fin helg 🙂 

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hejsan och tackar för informationen.. Bra att du gör så, livstecken som svar på ett inlägg är hälften vunnet så att säga.

Såg ditt mail och återkommer om det den nästa vecka. 

Önskar er alla en riktigt trevlig helg. Ska själv för första gången på länge helt undvika kontoret.. hur nu det ska gå....

Hej!

Ja men visst är det så. Det är viktigt att veta att man inte har blivit bortglömd. Vi uppskattar all feedback/frågor vi får in och vill såklart att ni alla ska känna er sedda och hörda. Det är ju det vi är här för 🙂 Toppen, det ser jag fram emot. 

Önskar dig en fin helg också & du gör helt rätt i som håller dig borta från kontoret några dagar tycker jag. Vila är viktigt!

Ha det gott.

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej @AccountantfromHell_singland ,

Jag kikar in här för att ge dig en uppdatering. Teamet håller på att dubbelkolla detta och vi kommer att kunna ge dig ett svar kring upplägget av Visma eEkonomi Fakturering tidigt nästa vecka. 

Jag önskar dig en fin torsdag!

/Agnes 

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @AccountantfromHell_singland  

Vad glad jag blev när jag fick i uppdrag att svara på en fråga som du postat! Jag är back in business nu om än i en liten annan kostym än när vi hördes sist 🙂

Jag förstår helt och hållet din fråga och började själv fundera på varför det fungerar som det gör i programmet och varför just bankkontonummer är tvingande när det är minst lika vanligt (om inte vanligare) att man har ett bankgiro eller plusgiro. 

Att bankkontonummer och bank är obligatoriska uppgifter är ett arv som har hängt med sedan Visma eEkonomi fick se dagens ljus för många år sedan. Vi har haft det uppe på agendan både en och två gånger att inte ha med bankkontonummer som ett obligatoriskt fält men som det är idag har vi byggt mycket logik kring den uppgiften så det är inte helt lätt att bara ändra. 

Jag är medveten om att mitt svar inte hjälper dig här och nu, men väl en förklaring om varför det idag fungerar som det gör. 

Ta hand om dig,

Lisa 

Nämen välkommen tillbaks... jag är ju återigen rätt aktiv även om andra kunder och förtjänsten kanske "hindrar" engagemanget lite.

Ja, det är ju märkligt med bankkontonummer i eEkonomi och som sagt, många av mina kunders kontonnummer är 123 456 789;-) vilket gör det hela ännu märkligare. Och att bank- och plusgironummer är frivilligt är ännu märkligare... Vi får väl se hur det artar sig framöver...

Vi hörs säkert mer....  och som sagt, välkommen tillbaka....

Tack så hjärtligt och jag hoppas att vi har all anledning till att höras fler gånger!