Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uppsättning Månadsavgift Bostadsrättsförening (eekonomi)

Vi har precis bytt både kassör och bokföringsprogram.

 

Vi bokför våra månadsavgifter till konto 3911 (hyresintäkter). Jag har lagt upp en artikel per lägenhet gällande månadsavgiften. Är det enklaste sättet för att få detta rätt att skapa en artikelkontering som är kopplad till Momsfria försäljningskontot 3911 - Hyresintäkter?

 

Jag har skapat kundfakturor för månadsavgifterna genom att använda dessa artiklar.

 

 

3 SVAR 3
Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej,

 

Det är helt rätt att skapa upp en ny artikelkontering och där koppla till konto 3911 - Hyresintäkter.

 

Innan du skapar artikelkonteringen kan du behöva aktivera kontot i kontoplanen. Det gör du under fliken Inställningar - Kontoplan och sök på 3911. Bocka i rutan Visa även inaktiva poster under sökrutan, markera kontot, klicka på Redigera till höger, bocka i rutan Aktivt och spara.

 

När kontot är aktivt kan du sedan skapa upp artikelkonteringen under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Döp den till exempelvis Hyra, sätt 0% moms och typ Tjänst. På raden Momsfri till höger plockar du upp konto 3911 och sparar.

 

När artikelkonteringen är skapad kan du gå in på aktuella artiklar och ändra artikelkonteringen till den nya du precis skapat.

 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du självklart välkommen att höra av dig. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för bra svar

 

Jag hade skapat en hel del fakturor INNAN jag uppdaterade artikelkonteringen.

Måste jag nu skapa nya fakturor för att den nya artikelkonteringen ska slå igenom eller kan man på något sätt göra en uppdatering på redan utskrivna fakturor?

Hej Skeppslyktan!

 

Tyvärr går det inte att ändra artikelkonteringen på de fakturor som redan gått ut ifall de är bokförda och skickade. Istället finns det två lösningar du kan tillämpa i den här situationen. Båda innefattar att skapa nya fakturor med den rätta artikelkonteringen samt det rätta kontot - 3911. Vilken lösning som är bäst i just det här fallet beror på vad som känns smidigast för dig i just din situation, och eventuellt hur många fakturor du har skapat på den 'gamla' artikelkonteringen kan jag tänka mig. 

 

1. Om fakturorna inte är markerade som betalda i programmet så kan du ångra fakturorna och sedan skapa nya fakturor under rätt konto 3911 och skicka ut dem igen. De nya fakturorna du skapar kommer automatiskt ha den nya artikelkonteringen. 

 

2. Om fakturorna är betalda i programmet och en del av intäkterna finns på kontot du använde innan du ändrade till 3911 kan du ångra betalningen för att sedan skapa nya fakturor. Under Kassa & bankhändelser i programmet kan du ångra betalningen, fakturorna och till sist också skapa nya fakturor och skicka ut dem igen. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått situationen, eller om något är otydligt är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden igen. 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂