Hej!
Ni har två buggar i uppslagningen som sker när man börjar fylla i en ny kunds uppgifter.
1) Sökningen ger träffar även på inaktiva bolag. Exempelvis om du söker på "FS Data AB" får du upp två träffar varav den ena är 556699-0494 som enligt bolagsverket är "upplöst genom fusion".
Därav är registret inaktuellt, eller så är urvalet felaktigt då man råkar få med sådana träffar.
2) Det känns som att den webbservice som uppslagningen kallar på är felaktigt konfigurerad. Det ser ut som att den går ner i viloläge och "väcks" när jag söker. Det märker jag genom att mitt på dagen eller mitt i natten (när relativt få kan antas lägga upp nya kunder), så tar första sökningen ca 40-45 sekunder att göra. Nästa sökning går fort. Alternativt att det är någon indexering ni bör se över, för det tar alldeles för lång tid att söka upp (den hindrar mig mer än den hjälper, för allabolag.se söker på 1 sekund kan likaväl kopiera därifrån)
Hejsan!
Tack för att du hör av dig!
Vill berätta att vi har rapporterat och felsöker detta just nu. Vi kommer återkoppla i tråden när vi vet mer.
/My
Vi kommer kontakta dig via mejl för vidare felsökning.
/My
Hej My!
Jag förstår inte riktigt varför ni skall kontakta mig för vidare felsökning, jag har ju redan gett er en tydlig beskrivning av felet + en beskrivning hur ni återskapar detta felet.
Gå in på "Skapa ny kund"
Sök på "Fs data" och ring bolagsverket och fråga så får ni reda på att ett av org.numrena är upplöst genom fusion dvs företaget finns inte längre.
Två aktiebolag får inte heta exakt likadant i Sverige om inte ett av dem är avregistrerat på ett eller annat sätt.
Vem som helst i forumet kan ju återskapa felet, varför skulle inte ni kunna det?
Jag är IT-konsult och testledare inom IT, vill ni ha mer hjälp så får jag ju fakturera er för arbetet 🙂
Hej!
1) Denna är vi helt med dig på och försöker hitta en lösning. Vi hämtar nämligen inte information från allabolag idag utan från ett annat företag som inte uppdaterar lika ofta. Den möjligheten kollar vi nu på om den går att förbättra. 🙂
Det vi behövde lite mer information om var fundering 2. Vi hade behövt veta mer exakt när det fungerat långsamt för dig, tid och datum. På så sätt kan vi se vad som skett med tjänsten vid det tillfället. Därför tänkte jag att det var lättast att ta via mejl men du får gärna svara här i forumet också för vidare felsökning kring detta.
/My
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.