Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utbetalning av aktieutdelning - eEkonomi

Kan mycket väl vara ett "lager 8" problem från min sida, men verifikationen för arbetsgivaravgifter och personalskatt är till fullo autogenererad efter löneuttag. Nåja, problem solved, tack 🙂 

Det blir dock en följdfråga vad det gäller konton i Visma AktieBolag vs eEkonomi.

En sista importerad post gäller aktieutdelning, som och jag ska nu bokföra utbetalning av i visma eEkonomi. Googlar man lite tycks det råda konsensus att nedan kontering är korrekt,

Vid beslut av aktieutdelning
  • 2099 Debet
  • 2898 Kredit

Vid utbetalning av utdelning 
  • Konto 2898 Debet 
  • Konto 1930 Kredit  

Visma Aktie Bolag har dock lämnat efter sig en verifikation (beslut om aktieutbildning) enligt,
2091 - Balanserat resultat                         100.000
2893 - Aktieägarens fordran på bolaget                         100.000

Kanske inte så långt från sanningen, men är det inte udda val av konto?

Min fråga,
Kan jag använda dessa 2091/2893 och vid utbetalning bokföra det enligt, 
Konto 2893 Debet 
Konto 1930 Kredit

eller bör jag korrigera den ursprungliga posten och lägga det på  2099 / 2898 

M v h

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bokföring då skatteverket drar pengar från skattekontot - eEkonomi.
2 SVAR 2

Hej!
Jag föredrar att använda konto 2091/2893 samt 2893/1930.
Hälsningar Markus
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hm, jag vet faktiskt inte varför det är valt 2893 i bakgrunden i Visma Eget Aktiebolag. 2898, outtagen vinstutdelning känns mer korrekt, precis som du själv hittat information om.
Som du känner till så arbetat egentligen inte med konton i det programmet men i överföringen så blir det överfört med konton såklart. 2893 och 2898 ligger i samma "kategori" i bokföringen men förstår att det skapar lite förvirring. 

Jag tipsar om denna tråden för att se alla steg av bokföringen, vid årets resultat till utbetalningen av utdelning. Titta under rubriken för aktiebolag. 
Årets resultat bokas upp på 2099 i ett aktiebolag. Efter årsskiftet, i början på det nya året brukar man boka om saldot på 2099 (för att tömma detta konto så det nya resultatet kan bokas upp) och då boka om det. Kika gärna in på tråden ovan, men där görs en bokning till 2091. Därefter har programmet Eget AB bokat bort saldot på 2091 till 2893, där saldot ligger och väntar tills det ska utbetalas. 

Men nu till själva frågan, jag hade personligen bokat om det från 2893 till 2898, mest bara för att faktiskt veta vad det är för något i bokföringen.
Sedan gjort utbetalningen och bokfört 2898/1930. 

Du kan förstås boka det direkt 2893 till 1930, det blir samma sak i slutändan. 


Kan också tipsa om kontoanalys. Kika gärna på konton 2990, 2091, 2893 och 2898. Är alltid bra att dubbelkolla siffrorna så allt ser ok ut inför nästa deklaration. 


Jag hoppas att detta hjälpte dig 🙂 
Ha det gott!

/Sanna