Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Alfonso Tipan
NY MEDLEM

Utbetalning av lön står som Ej betald i eEkonomi

(uppdaterad av Moa Lundberg CONTENT PRODUCER ‎2021-03-25 09:06 )

Hej,

Jag har koppling mellan Visma och min bank, men har upptäckt att en löneutbetalning från 2020 står som ej betald i Visma. Lönen har betalts ut till den anställda, verifikationen och matchningen ser korrekt ut, men är detta ett problem för min årsredovisning och hur åtgärdar jag det i så fall?löneutbetalning ej utbetald.PNG 

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Svar: Utbetalning av lön står som Ej betald i eEkonomi

Hejsan!

Nu kan jag inte den här biten med lönerna, men jag tror du måste lura systemet för att få den "betald".

Det förutsätter att du har stämt av bankkontot. Det betyder att summan på bankens kontoutdrag skall stämma exakt med summan du har i bokföringen. Är det en diff som motsvaras av den här summan, har inte uttaget gjorts och du för "betala" för att då det rätt.

Stämmer bankkontot med din bokföring, skulle jag ta ut ett kontoutdrag från 1930 och kika hur verifikatet för löneutbetalningen är skapat. I det här fallet, bör väl lönemodulen göra ett auto-verifikat som  sätter lönen som utbetald. Det verkar ha gått snett där. Löneutbetalningen kan ha blivit manuellt bokförd.

Gör i så fall löneutbetalningen som löneutbetalningen skall hanteras i programmet. När du gjort det, har du i så fall två likadana verifikat. Det du skapade nu, behåller du, men det felaktiga verifikatet gör du ett korrigeringsverifikat på och konterar tvärs så debet blir kredit och vice versa.

Hoppas det här kan hjälpa dig. Lycka till!

Mvh Lena

Amanda Nygren
CONTENT PRODUCER

Svar: Utbetalning av lön står som Ej betald i eEkonomi

Hej Alfonso!

Precis som du säger så kan detta påverka din årsredovisning. Att det står som Ej utbetald beror lite på vad du har matchat den mot, det vill säga om gjorde du det mot en egen kontering eller om du har valt någonting annat.

Eftersom vi skulle behöva lite mer information att gå på för att kunna hjälpa dig är det bästa alternativet att du kontaktar vår support via chatt eller telefon då det blir lättare att kolla på det tillsammans i ditt Visma eEkonomi.

Här ser du hur du kontaktar vår support: https://vismaspcs.se/kontakta-oss#support

Önskar dig en fortsatt fin dag!

Mvh
Amanda