Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Utlandsbetalning USA med VAT NR EU

Hej

Jag har köpt bilder från Shutterstock och betalat direkt via kort. 
Nu ska jag bokföra och på fakturan är en uppskattad siffra i SEK 449 och i USD 46,25. Från kontot är det draget 459 SEK. 

Hur gör jag detta korrekt och riktigt? 

Är detta en tjänst eller varor? 
Ska jag lägga in den som en faktura från utlandet eller bara lägga in den som ett köp med kvitto och skriva in 459 kr istället för de 449 kr som står på pappret. 

OM jag ska lägga in den som en faktura så vill jag veta EXAKT hur jag ska göra. Konton debet och kredit.  För det kommer väl bli antingen en valuta vinst eller förlust? Hur hanterar man den så småningom ? 

jag har visma eEkonomi så gärna svar som passar det programmet 

Mvh Lotta 

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp mot kvitto eftersom du betalat med kort och betalat 459 kr - inget annat belopp.

Du har köpt en vara.

Det finns ingen anledning att blanda in kursförluster eller vinster i så små belopp: du har ju betalat 459 kr

Manuell kontering:

Debet ditt kostnadskonto   459 kr
Kredit 1930 (ditt bankkonto)

Mikael


Lotta_38
MEDLEM

Ja det är faktiskt så jag brukat göra. Och skrivit svenska beloppet på kvittot. Men är det en tjänst eller vara. Eftersom de har ett EU vat nr, kan jag ta varan på EU då? dvs använda mig av kontona Varor inom EU 4056 eller ska det vara för varor utanför EU dvs 6541? Eftersom jag måste redovisa den fiktiva momsen också..... 

EU*** VAT-nummer är för elektroniska tjänster till privatpersoner

Så vad föreslår du Pacac? 😄  Shutterstock är ju elektroniskt överförda bilder... Fast jag är ju inte privatperson ... 😕 


(gammalt) svar från Skatteverket;

När ett företag som har sätet i ett land utanför EU tillhandahåller digitala tjänster till privatpersoner inom EU så kan dom registrera sig för moms i valfritt EU-land och redovisa momsen där men den registreringen gäller endast vid försäljning av digitala tjänster till privatpersoner och inte till företag inom EU.

När ett svenskt företag köper en digital tjänst från ett land utanför EU ska säljaren inte ta ut någon moms utan det är köparen som ska redovisa momsen i Sverige som utgående och ingående moms. Därför är det viktigt att tala om att man är ett företag som är köpare. Om säljaren har tagit ut moms för den här försäljningen så är det inte en avdragsgill moms utan den får kostnadsföras och ska ingå i beskattningsunderlaget vid beräkningen av den svenska momsen. Det betyder att köparen får betala moms två gånger. Ni kan vända er till säljaren och be om en ny faktura utan moms.

Med vänlig hälsning

Lars

Skatteverket
Skatteupplysningen: 0771-567 567


Ja, som det du skriver har jag koll på. Jag skrivar att jag ska göra en fiktiv moms. Och på skärmdumpen så syns också att ingen moms är pålagt då jag är företag. Så det är jag med på. Så min fråga var vad du föreslog att jag skulle använda för konton  🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har köpt bilder skriver du, vara föreslog jag då.
Använd konto 4056.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du köpt för att sälja blir konto 4010 ok om du inte vill ha ett separat konto för att du handlat utomlands.
Har du köpt för att ha i din marknadsföring blir något i kontogruppen 59XX ok.

Längre än så sträcker sig inte min fantasi just nu 🙂

Mikael
Pacsac
CHAMPION

459.- D 4156 inköp ej EU momskod 22 (eller annat konto med momskod 22, t.ex. 59xx)
115.- K 2615
115.- D 2645