Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlåning av pengar till AB

Hej igen,
ser att ni fört över mitt inlägg ovan till denna tråd. Jag vill förtydliga att jag inte har tagit något privat lån. Jag har privata besparingar och vill låna ut delar av det kapitalet till mitt AB. Antar att det inte ska bokföras som egen insättning? Jag tänker mig att betala av lånet på 3 år, dvs långfristigt lån. Sen har jag fått motstridiga uppgifter kring vilken ränta jag har rätt att ta ut. Revisorn sa statslåneräntan + 4%. Statsverket sa "marknadsmässig ränta". Jag tänker att det senare borde göra det möjligt att ta ut en högre ränta då mitt AB är nystartat och att ett banklån då med stor sannolikhet skulle innebära högre ränta.
Så frågan är igen: Hur konterar jag lånet av mig själv, amorteringen och räntan. Tänker att jag betalar ränta och amortering som klumpsummor i slutet av året för enkelhetens skull, är det OK?

tack på förhand,
Christian

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bokföra privat lån från aktieägare vidare till aktiebolag.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311

16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag förstår, jag bryter ut tråden till en egen istället.

En bra fråga som du ställer, och egentligen skulle jag vilja att du dubbelkollade detta med din revisor för att vara på säkra sidan. Jag skulle säga att konto 2893 är det som ska användas i detta fallet, och vad gäller din senare fråga så ska det inte vara några problem att betala ränta och amortering som klumpsummor vid slutet av året. Men som sagt, ta gärna denna frågeställning vidare till din revisor som förhoppningsvis ger dig ett mer uttömmande svar.

Tack för din fråga!
Fd medlem
Inte tillämpbar

ser att konto 2893 i kontoplanen avser kortfristiga lån. Funkar det då med ett lån som betalas tillbaka över 3-5 år?
kan du bekräfta att "marknadsmässig" ränta är OK att ta ut?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

2893 brukar användas mer som ett avräkningskonto för företagsinnehavaren för att slippa betala in och ut pengar till/från bolaget, så snart en transaktion görs med egna pengar.

Du bör lägga upp ett konto för den kortfristiga delen av lånet (det som ska betalas tillbaka i år och nästa år) samt ett konto för den långfristiga delen (det som ska betalas tillbaka 2017 och framåt).

Du kan ta ut "marknadsmässig" ränta. Statslåneräntan + 4% är ungefär där man kan klara sig utan närmare granskning från SKV skulle jag tro :-).

Det är helt ok att betala och boka upp ränta och amortering en gång per år. Den verifikationen skulle kunna se ut så här:

1930K  24 550,- utbet till dig

2840 D 20 000,- amortering (minskar skulden på lånekontot)

8420 D   4 550,- ränta (4,55% på 100 000,-)

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

En fråga angående ränteutbetalningen. Ska man inte dra 30% i skatt från 4 550 kr innan de betalas ut när det gäller ränta till en privatperson? Eller ska den som lånar ut privat själv ta upp det i sin deklaration?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också läst att företag som betalar ränta till privatperson ska dra av skatt i samband med utbetalning. Har kollat lite i forumet utan att hitta svar på hur man gör detta i eEkonomi och mot Skatteverket. Någon som vet? Ska det in i arbetsgivardeklarationen på något sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ränta utbetald av företag till privatperson ska redovisas på KU20 (kontrolluppgift). Det är endast om företag lånat ut pengar till så låg ränta att låntagaren ska förmånsbeskattas, som det ska redovisas i arbetsgivardeklarationen.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, nu var det inte privatpersonen som hade lånat av företaget, utan tvärtom. Men om jag förstår det rätt så ska företaget alltså inte göra något skatteavdrag på ränta i samband med betalning av ränta, utan det räcker att företaget deklarerar det i KU20 (utbetald rta=xx kr, avdragen skatt=0 kr)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag tolkar sidan 12 på http://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893f5c7/1445847313491/kontrolluppgifter-ranta-... korrekt, så ska ett fåmansföretag deklarera den utbetalda räntan på KU20 vid lån från delägare. Men dessutom ska företaget enligt sidan 13 även göra skatteavdrag i samband med utbetalning av räntan. Hur hanteras detta skatteavdrag i eEkonomi och mot Skatteverket? I arbetsgivardeklarationen, eller på annat sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, jag pratar också om företag som lånat av delägare :-). Och ja, det ska göras 30% skatteavdrag. Jag valde att ducka den delen eftersom jag alltid är lite försiktig med frågor direkt relaterade till hur man ska göra i eEkonomi, eftersom jag inte har det programmet. Förmodligen är ju programmet utformat så att det redovisas på rätt sätt, men jag vet alltså inte det.

//Tina

Hej!

I Visma eEkonomi görs inte detta automatiskt. Utan avdraget får göras manuellt och kontrolluppgiften får skickas in via papper.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bör man kontera det 30 procentiga skatteavdraget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Insåg efter en stund att svaret låg i ordet "avdrag"...

Dvs, om jag kompletterar Tinas konteringsexempel, bör det väl bli rätt så här?:
2840 D  20 000:-  amortering (minskar skulden på lånekontot)
8420 D  4 550:- ränta (4,55% på 100 000:-)
2710 K  1 365:- skatteavdrag (30% av räntan)
1930 K 23 185:- utbetalning till långivare (amortering + ränta - skatteavdrag)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Tycker det ser bra ut.

/Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack Tina!
johngcar
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra Ränta till privatperson på lån från Privatperson med skatt.

Hur kan man bokföra Ränta till privatperson på lån från privatperson.
 Skatt som dras av AB:et ska ju vara 30 % som ska redovisas i Arbetsgivardeklaration och betalas till skattekonto.
Tex. Lån på 100.000 SEK från privat person med ränta 6 % som betalas en gång om året typ
20xx1231.   Ränta Totalt: 6000 kr  Skatt 1800 kr Utbettillprivatperson efter skatt 4200 kr.  
Tacksam för hjälp. 
ama9103
MEDLEM

Hej,

Jag har lånat in en summa privat till mitt eget AB.

 

Hur ska jag bokföra ränteutbetalningen på bästa sätt?

 

Säg att jag i januari månad ska betala ut 1000 kr i ränta. 30% av detta ska jag dra skatt för, då jag betalar ränta till mig själv privat. Då betalar jag 700 kr via internetbanken till mig själv. När jag ska matcha detta sedan, är ju totalbeloppet 1000 kr för räntan.

 

Att jag skall ta med detta i arbetsgivardeklarationen är jag införstådd med.

 

Detta gäller Visma Eekonomi

 

Hur gör jag för att få det riktigt?