Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utskrift av inskannade kvitton och bifogade inköpsfakturor?

Planen är att avveckla min enskilda firma vid årsskiftet (2024/25). Jag är redan pensionär och har drivit firma mer på hobbybasis än försörjning.

Såg/hörde på webinaret om digitala kvitton/inköpsfakturor att Visma behåller/lagrar allt digitalt, även om man inte längre är kund. Det låter perfekt, men om man redan nu vill ta ut alla inskannade kvitton och bifogade inköpsfakturor för aktuella år?
(jag har varit Vismakund i 4 år)

Skulle känna mig oerhört trygg om alla dessa kopior kunde sparas ner och vara snabbt åtkomlig för mig, redan innan Skattemyndigheten eventuellt efterfrågar.
Finns det någon färdig lösning på det?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @PleasedToMeetYou 

Först och främst, stort grattis till din välförtjänta pension! Att avveckla en verksamhet kan vara en känslosam resa, och vi på Visma Spcs vill göra övergången så trygg och smidig som möjligt för dig. 

När du säger upp ditt abonnemang av Visma eEkonomi Smart kan du inte längre arbeta i programmet. Den som har behörighet som administratör för företaget kommer att ha tillgång till en läsversion där all tidigare tillagd information finns att se. Läsversionen är tillgänglig när du loggar in på vismaspcs.se.

I läsversionen kan du göra export av viss företagsdata via valet "Export av företagsuppgifter" under Inställningar - Import och export. I denna fil finns bland annat bildunderlagen. Den här exporten finns bara tillgänglig när du avslutat ditt abonnemang. 

Filen som skapas är en zip-fil och innehåller följande företagsdata från Visma eEkonomi Smart:

• Bildunderlag
  • Kundfakturor
  • Mottagna e-fakturor
  • Rapporter (balansräkning, resultatrapport och huvudbok)
  • SIE-filer

Du kan välja vad av detta du vill exportera och för vilka räkenskapsår.
Mer information och detaljer finns i hjälpavsnittet Säg upp ditt abonnemang

Varmt lycka till med nästa steg i livet och skulle du sakna företagandet är du alltid välkommen tillbaka till oss.

/Tinna

Perfekt!
Inte mycket till pensionsgrattis för min del. Jag vill gärna fortsätta att bidra men nu blir det snarare frilansare och till våren studerande inom liknande bransch (mediateknik/musik). Men visst, jag slipper den administrativa pressen och kan med gott samvete resa till Vietnam/Thailand imorgon. 🙂

Vägledning och stöd vid avveckling verkar generös och genomtänkt. Tusen tack, för det.
Kommer att ha revisorshjälp med vissa delar (deklaration/NE/moms) och hon efterfrågar sie.fil för innevarande år, i första hand. Men jag kommer definitivt att ta ut allt material för egen del.