Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stugangen
MEDLEM

Utskrift kundregister?

hej
Vi är en koloniförening och precis bytt från Bokio till Visma eEkonomi.
Kundregistret i Visma är smart då man med hjälp av ett personnummer kan söka fram rätt person och lägga till i kundregistret, men borde även hämta mobilnummer och e-postadress.

 

- men hur skriver man ut det eller skapar en snygg PDF som sedan kan skickas till medlemmarna och välj vilka kolumner som ska vara med?


Någon sådan funktion går inte att finna i Visma. Finns bara möjlighet att exportera till CSV och det vill man inte behöva göra varje gång man snabbt ska skapa ut en lista och skicka iväg.


//Fredrik

p.s. syftet är att kunna skrota medlemsregistret som idag finns i Excel och ha alla medlemsuppgifter på ett och samma ställe, dvs i Visma.

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Fredrik och välkommen som ny forummedlem!

I dagsläget finns det ingen funktion för att få ut en sådan här rapport i Visma eEkonomi. Det bästa är att exportera en CSV-fil eller att du tar en print på ett tomt kundkort och har som mall som du kan skicka till era medlemmar.

 

Jag förstår att detta är något som du och säkert flera med dig skulle vilja ha i programmet och rekommenderar därför att du lägger det som ett utvecklingsförslag till våra programutvecklare. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

 

Ha en fin kväll och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna

Det måste jag säga att jag tycker det är märkligt att det från början inte finns en funktion att skriva ut en snygg PDF för kundregistret och innan man gör det välja en kundgrupp tex medlemmar.

Man kan skriva ut massor med annat men inte kundregistret vilket är förvånande.

 

Att bli hänvisad till export av CSV funkar bara i speciella fall och blir då som en ad-hoc lösning och inte en rutin. Det krävs massor av extra arbete att formatera, rensa, sortera och fixa en layout som funkar för utskrift av ett register. 

Vore bättre att ni fixade en layout för utskrift efter de val av fält man vill ska inkluderas vid utskrift till PDF, så kan man ta en utskrift när helst man behöver utan en massa krångel med export till CSV.

 

//Fredrik 

Jag sitter precis och letar efter just denna enkla rapportfunktion; verkligen märkligt att det inte finns ett sätt att enkelt underhålla sitt kundregister. Och lika märkligt att det gått ett år sedan din fråga utan att något hänt - åtminstone hittar inte jag någon sådan rapportmöjlighet med hjälp av sökfunktionen. Att hålla på med csv-export är, som det heter, 'bara att glömma'.
/Anders

Stugangen
MEDLEM

Anders,
Precis, tack för att du håller med mig. 
Besvärande att ett bolag som Visma inte lyssnar och tar till dig det kunderna ger förslag på och ens återkopplar. Så blir det när bolag har blivit för stora för att  bry sig när det inte passar in i deras agenda. Så varför då ha ett forum och uppmana till förslag och förbättringar.
Om jag var ansvarig för Customer Relations så skulle jag föra en aktiv dialog med kunderna/användarna och visa att man lyssnar och bryr sig för det är genom att lyssna på sina kunder som man kan utveckla och driva sin affär på bästa sätt. 
/Fredrik

Hej Fredrik! 

Tack för att du delar dina tankar med oss.

Jag förstår din frustration och jag vill gärna ge dig lite mer insyn i hur vi arbetar med våra kunders feedback.

Först och främst, vi älskar när våra kunder engagerar sig och ger förslag. Det är verkligen värdefullt för oss. Jag vill försäkra dig om att vi lyssnar på våra kunder, och vi tar alla förslag på allvar. Vi får in extremt mycket önskemål och tyvärr har vi inte möjlighet att återkoppla i varje enskilt önskemål även om det är något vi önskar. Jag vill tipsa dig om då och då kika i ditt program uppe på frågetecknet om du är nyfiken på alla nyheter vi släpper. 

Det är dock så att vi försöker balansera alla förslag och behöver prioritera de förbättringar som gynnar flest användare. Ibland kan det kännas som om vi inte bryr oss om olika önskemål, men det är inte fallet. Under det senaste året har vi faktiskt genomfört flest kundönskemål på flera år, inklusive massuppdateringar, prislistor, samlingsfaktura, rabattavtal, och mycket mer. Vi har också kundundersökningar för att förstå era behov bättre inför nya lanseringar och vi välkomnar ofta våra kunder att vara med som pilotanvändare och påverka vår utveckling. 

Så, jag hoppas att detta klargör lite hur vi jobbar. Vi är tacksamma för ditt engagemang och vi är här för att hjälpa. Om du har fler frågor eller synpunkter, är du välkommen att höra av dig.

Tack igen för din feedback och trevlig helg! /Ebba