Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uttag av reseersättning samt fakturering utav hotell och tåg

Hej!

Jag har varit ute och rest på en hel del uppdrag och har därav tagit reseersättning vid dessa tillfällen.

18,50 kr är ju det man får ta ut skattefritt per mil.
14,00 kr ex moms är det jag har just nu med uppdragsgivaren alltså 17,50 kr ink moms.

När man skall göra uttaget gäller det då hela summan ink moms alltså 17,50 kr eller är det endast 14,00 kr ex moms som jag får ta ut skattefritt, antar att det är 17,50 kr eftersom det är moms på bränslet men vill gärna få det bekräftat.

Bokföringen ser väl ut ungefär såhär:

2013 kredit
5800 debit

vid uttaget

kredit 1930
debet 2013

------------------------------------

Sedan har jag även rest med tåg och bott på hotell till en av uppdragen. De olika momssatserna för dessa är om jag vet rätt: Hotell: 12% moms, Tåg 6% moms och bokningsavgift 25% moms

Hur skall detta läggas upp på kundfakturan.

Är det:
Tåg: 1088,68 ex moms, tjänst 6%
Bokningsavgift: 46,4 ex moms, tjänst 25%
Hotell: 973,21 ex moms, tjänst 12%

Eller

(Tåg 1088,68) + (bokningsavgift 46,4 kr) + (hotell 973,21 kr) , tjänst 25% (läste detta på något forum men det verkade konstigt)

Hur gör jag sedan med bokföringen av registreringen och uttaget av denna summa.

Tacksam för all mån av hjälp!


3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

18,50 per mil får du ta ut skattefritt oavsett vad din kund accepterat att betala till ditt företag och det beloppet innefattar ingen moms.

När du vidarefakturerar dina utlägg ska du lägga på 25 % moms eftersom du antagligen inte bedriver varken tågtrafik eller hotell ( de lägre momssatserna är för endast de som driver sådan verksamhet )

Dessa kostnader bekostar ju din verksamhet och du lyfter bara ut krona mot krona för dina utlägg och din verksamhet får betalt från din kund för kostnaderna.

Så du bokför på samma sätt här

Vid bokföring

Debet 5800
Debet 2641
Kredit 2013 eller 2018

Vid utbetalning

Debet 2013 eller 2018
Kredit 1930





'
Bertil73
MEDLEM

Menar du att du fakturerar din kund 14 kr per mil?  Det är ju i så fall ett mycket dåligt avtal... Det känns antingen som att du blir lurad eller att kunden inte har koll på vad som är rimligt.

Du bör fakturera MINST 18,50 kr per mil (plus moms), gärna mer, typ 25 eller 30 kr/mil vilket inte alls är ovanligt. Sen vad DU tar ut ur firman är det ingen som har med att göra, men vanligast är väl att man tar ut 18,50 kr/mil skattefritt. Vill du ta ut mer får du skatta för beloppet över 18,50.

18,50 ska täcka alla kostnader du har kring din egen privata bil. Du kan inte ta upp kostnader för bilen eller bränslet i firman, utan milersättningen anses täcka allt, även om det i slutänden kanske inte alls gör det.

Vad du betalar för moms när du köper in något är inte relevant för vad du ska ta betalt när du vidarefakturerar kostnaden till din kund. Köper du tågresa för 100 kr plus 6% moms så måste du fakturera 100 kr + 25% moms - för det är ingen tågresa du fakturerar, det är en kostnad.

Samma sak gäller för frimärken, köper du ett frimärke för 9 kr momsfritt och skickar något till kunden och ska ta betalt så måste du fakturera 11,25 inkl. 25% moms. Du utför ju inte själva transporten (det är bara Postnord som utför transporten som får sälja frimärken momsfritt).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Att det är ett dåligt avtal är det ingen tvekan om, det var det bästa som gick att lösa i denna situationen (först skulle endast bränslet täckas....). Anledningen till att jag trots detta utför arbetet är att det har givit massor utav kontakter och flera arbeten. Jobbar som frilansare så de nya kontakterna är väldigt värdefulla och har genererat fler jobb där tåg varit huvudsakliga färdmetoden. Men tack ändå att du påpekar det och tack för hjälpen med bokföringen!