Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 12:41 )
  • 11 Svar
  • 1 gilla
  • 21990 Visningar

I det här inlägget går vi igenom hur du bokför en kundförlust - både konstaterad och befarad. 

Bokföra kundförlust - vad är en kundförlust? 

Kundförlust är en förlust som uppstår när en kund har bristande betalningsförmåga.

Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster

 

En kundförlust blir konstaterad när det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. Till exempel om kunden har gått i konkurs eller om Kronofogden gjort resultatlösa utmätningsförsök. Det är först vid en konstaterad kundförlust som du får minska den utgående momsen. 

 

Tips! Det är aldrig kul att hamna i en situation där du har sålt en vara eller tjänst som du inte har fått betalt för. Gör en kreditupplysning på kunden innan för att se företagets betalningsförmåga. 

 

I nedanstående exempel så utgår vi ifrån en faktura på 12 500 kr (inklusive moms) eller 10 000 kr (exklusive moms).

Bokföra kundförlust - konstaterad 

Konto Debet Kredit
1510 - Nedskrivning av kundfordringar   12 500
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar 10 000  
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats)
2 500  

 

Bokföra kundförlust - befarad 

Konto Debet Kredit
1519 - Nedskrivning av kundfordringar   10 000
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar 10 000  

 

Bokföra konstaterad kundförlust som varit en befarad kundförlust

Konto Debet Kredit
1519 - Nedskrivning av kundfordringar 10 000  
1510 - Kundfordringar   12 500
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar 10 000  
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar
  10 000
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats)
2 500  

 

Bokföra kundförlust i Visma eEkonomi och Visma Administration

I våra program finns inbyggda funktioner för att bokföra kundförlust, se hjälpavsnitten för respektive program: 

Visma eEkonomi - Registrera kundförlust

Visma Administartion - Gör bortskrivning och Hur hanterar jag moms vid bortskrivning av kundförlust? 

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 


kundhosvisma.png

Kommentarer
LW -60
UTFORSKARE

När jag tittar på den här beskrivningen ni gjort så undrar jag lite, för jag är lärd följande:

 

Kundfordringarna som blir osäkra, bokar man om till 1515:

D1515 / summa / K1510  - då har kundfordringen lagts som osäker. Där ska den ligga.

 

När man sedan konstaterat kundförlusten, lägger man tillbaka det hela med moms och allt:

K 1515 Summa

D 2611 Moms

D 4010 Nettoförsäljningen

 

Om man gör som ni beskriver, har man för tidigt tagit bort intäkten och den ska ju inte bort förrän förlusten är konstaterad. Jag tycker ert sätt ger för många moment samtidigt som intäkten tas bort för tidigt. Dessutom blir man förvirrad om man ser ett belopp i kredit på balanssidan under fordringar.  Men jag kan ju tänka fel...

 

Mvh Lena

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Lena, 

Du är inte helt fel på det men vi ska såklart reda ut dina frågetecken. 🙂  

Det du är inne på är att bokföra en osäker kundfordran, det är egentligen ett steg innan befarad kundförlust kan man säga. Det kan till exempel vara att du som säljare få veta att din kund har problem med sin likviditet, för att underlätta bevakningen i bokföringen kan du bokföra bort kundfordran från 1510 till kontot för osäker kundfordran, 1515 - Osäkra kundfordringar.

 

Däremot så ser förloppet vidare inte annorlunda ut än vad Lisa beskrivit. Skulle alltså den osäkra kundfordran fortlöpa till en befarad kundförlust görs ändå enligt ovan, Konto 1519 - Nedskrivning av kundfordringar krediteras och konto 6352 Befarade kundförluster på kundfordringar debiteras.

 

Hoppas detta förtydligade lite, du får ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har bokat en kundfaktura som konstaterad kundförlust (inte manuellt utan med den automatiska funktionen som eEkonomi har), men när jag ska köra årets momsredovisning får jag följande meddelande att kolla upp verifikationen (bifogar bild, jag har fått liknande varningar för alla fakturor jag har bokat som kundförlust för 2021). Jag har EF med kontantmetoden. Hur ska jag göra här?

Screenshot_2.png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle tro att det är för att kontot 6351 inte har någon momskod. Om du kikar i denna länken under rubriken "Jag har en avvikelse på en verifikation för en konstaterad kundförlust" så skulle jag säga att det verkar vara samma varning som du har. Där står även tipset att lägga till momskoden på 6351 så att det inte händer i framtiden.

 

Om man tittar på avvikelsen så ser man också att det relaterar till just ruta 05-08, vilket indikerar att det är någon momskod som gäller det som saknas.

 

Ha det fint, hör av dig om detta inte skulle lösa avvikelsen!

/ Josefine

 

 

Barbro13
MEDLEM

Hej,

 

Föregående år bokförde jag en befarad kundförlust manuellt, dvs inte med funktionen som ligger i eEkonomi. Nu är det dags för nytt bokslut och jag vill bokföra kundförlusten som konstaterad. Försökte med funktionen i eEkonomi och konteringen blir då:

2611 Debet

1510 Kredit

6351 Debet

 

Bra så, antar att jag bara behöver göra en manuell bokning också på 1519/6352 för att nollställa IB på 1519?

Problemet är momsredovisningen. Har läst i tidigare diskussioner att man ska lägga till momskod 05 på 6351, men gör jag det i det automatiska bokningen så läggs det till ytterligare en rad med moms, dvs det blir dubbelt. Är det det faktum att bokningen av den befarade kundförlusten gjordes manuellt och den konstaterade med funktionen i programmet som ställer till det? Någon idé om hur jag löser det? 

 

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Barbro13!

 

Orsaken till att du får detta är troligtvis för att du har en inställning för automatisk momsberäkning. Du behöver tillfälligt slå av den för att kunna lägga till momskoden i efterhand på 6351.

Det har inget att göra med den manuella bokningen, utan detta är något du behöver göra när du registrerar en konstaterad kundförlust och ska ändra på verifikationen i efterhand.

 

Du bockar ut automatisk momsberäkning via Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter, bocka ur Använd automatisk momsberäkning.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne

Barbro13
MEDLEM

Hej Tinne,

 

Stort tack för din hjälp, du räddade min dag! Vad enkelt det var när man visste hur man skulle göra ...

 

Ha den fortsatt fin dag du också!

 

Mvh

Barbro

HelenaST
NY MEDLEM

Hej,

 

Jag har en fråga relaterat till ovan. Om man har en kundfaktura som redan är delvis betald, men där vi nu fått veta att kunden ej kommer att betala resten, ska man då gå tillväga på samma sätt som ovan, dvs direktbetala-> bortskrivning -> konstaterad kundförlust (6351)?
På kontoplan är 6351 kopplad till 25% momskod, och antar att detta då blir rätt?

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Helena

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Så länge det uppfyller kraven för att vara en konstaterad kundförlust så kan du hantera det på samma sätt. Här kan du läsa om hur man gör det i Visma Administration, som du även hittar längst ner i detta tipset. Om du har rätten att göra en nedsättning av den utgående momsen vid kundförlusten så stämmer det att du använder momskoden kopplad till 25% förutsatt att intäkten är 25% moms på. 

 

Ha det fint!

Josefine

Anna Fält
NY MEDLEM

Hej,

Det kanske är jag som inte kan tänka nu, men i alla exempel ovan kan jag bara se att man bokar bort ett visst belopp som kundförlust, inte en specifik faktura. Hur får jag bort fakturan från listan över kundfordringar om jag bara bokför beloppet som osäker och/eller förlust? Jag vill ju att fakturan ska "se betald ut". 

Jag var inne på att markera den som betald via direktbetalning, men då får jag inte till det där med momsen...

Tack på förhand!

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Anna Fält!

 

I hjälpavsnittet Gör bortskrivning så visar vi steg för steg hur du går tillväga i programmet samt hur du hanterar momsen.

Kika på detta och återkom om något känns oklart så hjälper vi dig vidare.

 

Jag hoppas att du får en fin midsommar och helg! 🙂

/Tinne