Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad händer vid kundförlust - eEkonomi

Hej!

Då och då sker det att jag inte får betalt från mina kunder av olika anledningar. Jag bokför dessa fakturor då som kundförlust. Det är då varor som jag säljer. 

Är detta några pengar som man får tillbaka på något vis? Eller hur fungerar allting kring detta? 

Tack på förhand!

Mvh

Anton 
7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Anton!

Du får inte pengarna tillbaka om inte din kund betalar dig eller du driver ärendet vidare.

Det som händer när du bokför en kundförlust är att du ökar upp ditt företags kostnader. Det blir alltså i slutändan ett lägre resultat vilket ger ett lägre skattepliktigt resultat vilket snabbt förklarat betyder lägre skatt för företaget.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ett litet tillägg. Du får också ta upp momsen för konstaterade kundförluster i momsredovisningen (och får således tillbaka momsen från Skatteverket).

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej då förstår jag! Sker detta automatiskt då antar jag? 

Mvh

Anton. 

Japp, när du väljer Kundförlust så bokförs detta direkt. Momsen korrigeras först när du registrerar det som en konstaterad kundförlust.
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så, om jag förstått detta korrekt så räcker det med att bokföra kundfakturan som konstaterad kundförlust så hamnar allt rätt? Jag frågar då jag efter att ha gjort just detta får en verifikation att kontrollera i den kommande momsredovisningen. Där står nämligen hela momsbeloppet under avvikande belopp. Jag blir liksom inte klok på om det är korrekt, vad som då skett eller om det är fel och vad jag då ska göra samt vad som då händer i momsredovisningen. I mitt fall gäller det en svensk std. momsregistrerad kund så inget speciellt där.

"Bokförd moms 1237,50. Avvikelse -1237,50".

2611 Debet 1237,50
6351 Debet 4950,50
1510 Kredit 6188,00

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!!

Hej!

Om du ska minska omsättningen och så lägger du in momskod på konto 6351.
Det gör du under Bokföring - Verifikationer. Leta upp den felaktiga verifikationen och välja Åtgärd - Korrigera momskod.

/Anna
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!!