Hej! Tycker det är ganska rörigt att försöka förstå Visma Eekonomi och här i forumet är många frågor flera år gamla och handlar om tidigare program. I Visma Enskild Firma verkar det ha funnits funktion för utbetalningar och traktamenten där programmet hjälpte till att beräkna. Finns det kvar, eller gäller det att göra helt manuella konteringar av traktamenten i Visma Eekonomi?
Har också försökt läsa på om traktamente, men känner mig fortfarande osäker på om traktamente även gäller på tjänsteresor där någon annan betalar boende och resa (t.ex. att åka och föreläsa på annan ort).
Å andra sidan har jag gjort en resa på egen hand för att sitta och jobba på annan ort och blir också osäker på möjligheten att dra av kostnader för resa och logi då. Om jag får dra av, går det att göra i programmet eller går det bara på deklarationen?
Hej!
När det gäller att bokföra själva traktamentet i Visma eEkonomi kan du går enligt följande instruktion. Räkna ut vilket traktamente det blir och skapa sedan en kassa- eller bankhändelse på det, beroende på hur du betalar ut pengarna. Togs pengarna ur kassan skapar du en Kassahändelse som då placerar konto 1910 i kredit automatiskt. För du över pengarna från företagets bankkonto skapar du en Bankhändelse och då hamnar konto 1930 i kredit automatiskt. Övrigt uttag passar utmärkt och sen är det motkontot som ska väljas. 7321 är för skattefria traktamenten i Sverige och 7323 för skattefria traktamenten, utlandet.
Angående din andra fundering så är tanken med traktamentet att det ska täcka de merkostnader som en resa kan innebära för en anställd. De ska med andra ord inte förlora på att de är iväg inom tjänsten, t ex avseende utlägg som behöver göras för frukost, lunch o s v. Är det så att exempelvis en lunch ingår i, säg en hotellnota, så brukar man dra av ett kostavdrag från traktamentet så den anställda inte får dubbelt betalt för det så att säga. Är det däremot så att den anställda betalar sin lunch själv så betalas alltså traktamentet ut för att täcka den merkostnaden.
För att förtydliga det hela lite så skriver jag ihop en liten sammanfattning nedan, som förhoppningsvis kan klargöra begreppen och hjälpa fler användare (priserna gäller för 2016).
- En traktamentesersättning för en hel dags tjänsteresa. Betalas ut enligt 220 kr/dag. Avresedagen räknas som en hel dag om den anställde börjar resan före kl 12.00. Hemresedagen räknas som en hel dag om den anställde kommer hem efter kl 19.00. I annat fall räknas resdagarna som halva dagar (se Traktamente halvt, nedan). Är man bara iväg en dag räknas det som helt om man antingen reser innan 12, eller kommer hem efter 19.
- Se ovan. Betalas ut enligt 110 kr/halvdag.
- Tillkommer utöver ovan traktamenten om den anställde löser övernattning på egen hand, t ex hos kompis, i bilen, eller liknande. Betalas ut enligt 110 kr/natt. Annars betalar ju arbetsgivaren vanligtvis hotellräkningen eller liknande.
- Om arbetsgivaren väljer att betala ut en högre ersättning än Skatteverkets bestämda schablonbelopp (helt och halvt), tas den överskridande delen upp som skattepliktigt.
Om vissa delar av traktamentet redan är betalt av arbetsgivaren så den anställda slipper att lägga ut pengar för det, t ex att lunchen ingår i hotellnotan eller liknande, så brukar man göra ett kostavdrag för det enligt nedan.
- Nettoavdraget görs med 44 kr/frukost.
- Nettoavdraget görs med 77 kr/måltid.
Nettoavdraget görs med 154 kr/måltid.
Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets sida om Traktamente.
Använder man vårat löneprogram för att betala ut löner till sina anställda, kan de anställda registrera sina reseräkningar själva direkt i tjänsten Resa och utlägg. Då sammanställer tjänsten automatiskt vad som ska betalas ut till den anställda samt vilka avdrag som eventuellt ska göras. En supersmidig tjänst för ändamålet!
/Karl
Jag fick "åtkomst nekad" för länken "Bokföra traktamente". Var guiden för gammal? Och i så fall finns det en sådan guide nån annanstans nu?
Jag har enskild firma och använder eEkonomi.
Okej, ja det har du också rätt att dra av. Om det inte handlar om någon anställd utan avser egen räkning, så brukar man istället använda ett 58-konto (inte 73 enligt ovan då det används för anställda). Har inga faktiska pengar betalats ut, utan att man bara vill dra av kostnaden, så brukar 2018 användas som motkonto för en enskild firma. Beloppen är dock desamma som jag nämnt ovan.
Ha en trevlig dag nu!
/Karl
Du kan ju också gå till SKV.se för där får du information från hästens mun. De måste ju vara uppdaterade på det som gäller på annat sätt än andra.
Mvh Lena
Jag är mer ute efter hur jag bokför det i eEkonomi än det skattemässiga regelverket. Inlägget tidigare verkade länka till en guide för det, men den kommer jag inte åt.
Ja, nu har jag också testat för säkerhets skull och jag gissar att den tråden har blivit flyttad eller raderad.
Mvh Lena
Hej på er!
Vad bra att ni skrev, tråden som länkades var inte längre aktuell. Jag har fyllt på med den information som jag tror och hoppas du är ute efter i svaret ovan. 🙂
Ha en fin dag!
/My
Tack så mycket! Det där var exakt vad jag letade efter!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.