Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Emil Hildingsson
APPLICATION SPECIALIST

Vad tycker ni om Zapier?

(uppdaterad av Lotta Glantz INCIDENT COORDINATOR ‎2020-11-18 08:14 )

Hej!

Vi håller just nu på med ett arbete där fokus ligger på att ta reda på hur ni som våra kunder använder Zapier och vill använda Zapier framåt.

För att få en bättre bild över hur ni använder Zapier skulle vi gärna se att ni lägger en kommentar nedan som förklarar hur era zaps fungerar och vilka problem de löser.

Vill ni ta steget längre och verkligen få chansen att framföra era åsikter får ni gärna ställa upp för en kort intervju kring Zapier. Är ni intresserade av detta kan ni lämna era kontaktuppgifter i formuläret nedan så kontaktar vi er!

Formulär för intervju

/ Emil H

 

Observera att Zapier är en internationell plattform som lagrar data utanför EU. Du bör därför vara uppmärksam på vilken typ av persondata du hanterar med tjänsten Zapier. Läs mer om hur data hanteras i Zapier här: https://zapier.com/privacy

6 SVAR 6
Andreas1000
UTFORSKARE

Svar: Vad tycker ni om Zapier?

Jag använder zap mellan Visma eEkonomi, Microsoft To Do och gmail.

 

När en order registreras på en kund med anteckning som innehåller "OBS" skickas ett mail till vår orderavdelning. Till exempel "OBS: Leverera ej på torsdagar".

 

Vi har också en zap när en order över ett visst värde faktureras. En uppgift skapas då i To Do som grund för orderuppföljning.

 

Zapier var en avgörande faktor att vi vågade gå från Mamut till eEkonomi då vi har CRM/orderuppföljning som en viktig del av vår kundrelation.

 

 

Emfraden
NY MEDLEM

Svar: Vad tycker ni om Zapier?

(uppdaterad av Emfraden ‎2020-10-19 19:05 )

Jag vill använda Zapier på följande sätt men stöter på ett problem som jag kommer att beskriva nedan.

 

Jag vill använda Zapier på följande sätt: När en kundfaktura bokförs så förs uppgifter om fakturanummer, betaldatum (leveransdatum hade jag tänkt mig) och fakturans totalbelopp över till ett Google Kalkylblad. I kalkylbladet samlas således alla fakturanummer, betaldatum med tillhörande fakturabelopp. I kalkylbladet fylls det sedan i hur fakturan är betald manuellt om fakturan är betald på andra sätt än kort. Det skulle till exempel vara med presentkort eller kontant. I en av kolumnerna räknar kalkylbladet med en formel differensen mellan totalbeloppet på fakturan och alla andra betalsätt. Exempel: Totalbeloppet är 500 kr. 100 kr är betalt kontant. Då summerar denna kolumn till 400 kr som ska betalas med kort.

 

Problemet som jag stöter på är följande: När en ny kundfaktura är bokförd så skapas en ny rad när informationen förs över från eEkonomi till kalkylbladet via Zapier. I denna nya rad så skapas det inte automatiskt en formel i kolumnen som jag har för avsikt att räkna ut differensen mellan mellan totalbeloppet på fakturan och alla andra betalsätt. Jag upplever att denna automatik bör finnas för att jag ska godta användningen för Zapier i detta syfte (av den anledningen att jag inte kan lära upp anställda att kopiera ner formeln från raden ovan).

 

Om problemet kan lösas, dvs att formeln (totalbelopp - alla andra betalsätt än kort = kortbetalning) automatiskt kopieras ned från raden över när en ny rad skapas i kalkylbladet, antingen i Zapier-integrationen eller med en Java Script-kod i Google Kalkylblad, så kan det ersätta dyra kassalösningar med kassaregister. Om någon kan lösningen så vore jag tacksam om det delades här så att fler kan ta del av idén.

 

Problemet illustrerat nedan:

 

 Faktura- nummerBetaldatumTotalbelopp (på fakturan)Presentkort beloppKontantSwishKortBankgiro
 84762020-10-18500,00 100,00 400,00 
Ny rad skapad via Zapier84772020-10-19700,00   Ingen formel! 
Emil Hildingsson
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Vad tycker ni om Zapier?

Hej Emfraden! 

Tack för ditt tillägg i tråden. 

Jag har undersökt möjligheten att addera denna funktion genom vår ände av kopplingen till Zapier och tyvärr så ser det mörkt ut. 

Vår del i kopplingen till google sheets är endast att vi ger värden som matas in som fält och kolumner i det sheet som informationen ska landa i. 

Funktioner kring hur en beräkningsformel ska sparas och kopieras vidare i sheetet är således inget vi kan styra genom kopplingen. 

Det du kan göra är att lägga det som ett önskemål direkt till Zapier så tar de detta vidare med den andra parten, i detta läget Google. 

/ Emil H

therese13
UTFORSKARE

Svar: Vad tycker ni om Zapier?

Hej!

 

Just nu tycker jag det är mycket dåligt 😞 

Jag har integrerat Visma eEkonomi Smart och EasyPractice med Zapier. När en kund bokat tid i EasyPractice och behandlingen är klar skapar jag en faktura i EasyPractice som genom integrationen skapar ett fakturautkast i Visma eEkonomi. Så långt går det bra. 

 

Alla fakturor jag skapar i EasyPractice går över som utkast till Visma med rätt artiklar och tjänster. MEN oavsett vilket kundnamn fakturan skapas med i EasyPractice så skapas själva fakturautkastet i Visma med ett annat kundnamn. Alltså, alla fakturor i EasyPractice har olika och rätt kundnamn men fakturautkastet i Visma eEkonomi får samma kundnamn oavsett. Så varje gång jag ska fortsätta i Visma och registrera fakturan måste jag ändra kundnamnet i utkastet först. Alla andra uppgifter stämmer från EasyPractice.

 

Har försökt ändra dom uppgifterna man ska fylla i själva integrationen i Zapier. Men man kan tydligen bara använda ett kundnamn. Använder jag andra "kod ord" i stället för kundnamn så får jag bara felmeddelande i Zapier. Och det är just det kundnamnet som dyker upp i fakturautkastet i Visma eEkonomi oavsett vilket namn som skapas med fakturan i EasyPractice 😕 

Emil Hildingsson
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Vad tycker ni om Zapier?

Hej Therese13, 

Just integrationen med EasyPratice befinner sig just nu i ett beta-stadie vilket innebär att vissa funktioner kan fungera något annorlunda. 

Jag kikade dock på detta och testade att lägga till ett ytterligare steg i kopplingen som använder "Find or create Customer" steget i Zapier. 

Lägger du till detta steget mellan att fakturan skapas i EasyPractice och utkastet skapas i eEkonomi så kommer kopplingen leta efter kundens namn i ert kundregister i eEkonomi. Finns inte kunden där så skapas kunden istället upp och används på utkastet. 

Vänligen testa denna lösning och funkar inte det kan du svara på tråden här igen så tar jag kontakt med dig 🙂 

/ Emil H

therese13
UTFORSKARE

Svar: Vad tycker ni om Zapier?

Hej Emil,

 

Jag förstår. Tyvärr kan jag inte sitta och ändra namn på alla fakturor varje gång jag ska registrera dom.

 

Det fungerar inte. Hade fått 2 faktura utkast i Visma men båda hade samma namn på kunden. Försökte prova mig fram själv i Zapier med det extra steget men då får jag bara fram felmeddelande att kundfältet är obligatoriskt, även om jag fyllt i det.

 

/ Therese