Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Välja annat konto vid automatisk avsättning till periodiseringsfond - eEkonomi

När jag stänger deklarationen för 2015 skapas en verifikation som automatiskt läses in i bokföringen. Problemet är att jag vill välja ett annat konto med annan text än vad deklarationen väljer, för att det ska följa tidigare års bokföring. Det går ju att ändra i efterhand i bokföringen, men går det på något sätt att få det kontot jag vill med i årsredovisningens balansräkning?
3 SVAR 3
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!

De kontona som används till den automatiska årsverifikationen är hårdkodade så går dessvärre inte ändra i några inställningar. 

Det kontot som programmet väljer är egentligen bäst att använda sig av när det gäller periodiseringsfond. För på så sätt kan programmet hålla reda på när 6 år har gått och när det är dags att återföra från periodiseringsfonden.

Vill du ändå ändra konto så skulle jag i så fall rekommendera dig skapa en manuell verifikation per siste december och boka om från det valde kontot till kontot du önskar boka på. Men då får du vara uppmärksam när det är dags att återföra. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Här kommer en tydligare förklaring varför vi vill ha eget valt konto;
Det är första året vi använder oss av just detta program och de periodiseringsfonder vi har från tidigare år är bokförda i följd 2111-2115 med text "periodiseringfond tax 2011" osv. Tycker då att det ser otydligt ut om periodiseringsfonden vi satte av 2014 ligger på 2115 och heter "periodiseringsfond tax 2015" och den vi sätter av i år ligger på 2125 och heter "periodiseringsfond 2015".
Har full koll på återföringen av dessa, så det är inga problem.

Min fråga är;
Jag kan ändra med manuell verifikation i bokföringen, men vad jag kan se kan jag inte få den ändringen in i Årsredovisningen utan att blanda in deklarationen? Eller går det? I så fall hur?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är helt rätt förstått, korrigeringen blir enbart i din löpande bokföring. Årsverifikationen som syns i deklarationsdelen kommer vara den ursprungliga som skapats utifrån deklaration tyvärr, det går inte att ändra. Men i och med din manuella justering i din bokföring kommer du ha korrekta saldon på dina önskade konton där.

/Karl