Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Välja bokföringsdatum på internetköp - eEkonomi

Hej,
Jag har ett problem gällande ett inköp av en förbrukningsinventarie (dator) på internet. 
Bokföringen sker enligt fakturametoden.

Tidslinje:
3/2 Inköp av dator med kontokort
6/2 Banken bokför transaktionen
14/2 Datorn levereras

Kvittensen från leverantören är en faktura markerad som förskottsbetald med både betalningsdatum och fakturadatum 3/2.

Det som är mitt problem är att bedöma när fakturan (kostnaden) skall bokföras. Är det per fakturadatum eller leveransdatum?
Beror det på när leverantören kan anses ha fullföljt sin prestation?

Jag använder Visma eEkonomi och automatisk bankkoppling. Supporten föreslog därför att använda inköp mot kvitto funktionen i Kassa- och Bankhändelser.
Dock anser jag att fakturan borde bokföras antingen 3/2 eller 14/2 och banktransaktionen den 6/2.

Hur bör jag tänka?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hade bokfört fakturan på datumet den är utskriven och betalningen när den är dragen på bankkontot. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du ska tänka att bokföringsdag hos banken är den dag som själva transaktionen skett och den dag du lämpligast har som bokföringsdag i din egen bokföring också.

Om man ska vara petnoga - och då menar jag extrem - så kunde du boka det som ett förskott den 6/2 och sedan boka om det som ett inköp den 14/2, men det finns i min mening ingen anledning att göra detta, så länge det inte kommer ett bokslut mellan datum för betalning och leverans.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar Tina!

Så om jag uppfattar dig rätt så kan jag bokföra både banktransaktionen och kostnaden 6/2 trots att jag använda fakturametoden? Kontering enligt nedan?

6/2
1930 K
2641 D
5410 D
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag tycker det. Det är ju t o m i samma månad, så momsredovisningen blir i rätt månad om du har månadsmoms och beloppet är inte särskilt stort.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag redovisar moms kvartalsvis. Tänker mest om det kan ses som god redovisningssed. För alternativet vore att boka den som en förutbetald kostnad den 6/2 och sedan kvitta den mot 5410 den 14/2. Vad för verifikat skulle krävas för att bevisa att datorn levererats den 14/2? Det enda jag har är ett spårningsnummer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan absolut ses som god redovisningssed.

Man ska absolut följa lagar och förordningar samt rekommendationer, man ska hålla sig till god redovisningssed osv. Det finns dock i min mening en något överdriven tro att man måste "följa boken slaviskt".

Om du väljer att bokföra enligt ditt senaste inlägg, som är det absolut korrekta, så klarar du dig långt med spårningsnummer.

//Tina