Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ceia__
MEDLEM

Valutadifferens på leverantörsfaktura

I samband med att man lägger upp en leverantörsfaktura från ett annat land oavsett om det gäller EG eller Import så borde man väl kunna lagga upp aktuell valutakurs och fakturan räknas om i svenska kronor. För som det är nu så blir hela differensen mellan den svenska och den aktuella valutan en valutadifferens vilket måste väl vara fel eftersom inköpet som bokas skall motsvara den dagens inköp i svenska kronor. Ex får jag en faktura i 100 000 lire så skall väl inte differensen mellan lire och ex svenska kronor som betalas ex 553 Kr och som dras från kontot uppstå som en valuta differens på 99 477 kr? Kan man lägga in aktuell valuta i samband med att man lägger upp lev.fakturan så får man ett inköp i sek på ex 545 kr och den dagen man betalar så har valutan förändrats så att man betalar 553 kr vilket då hamnar på kontot för inköp och 8 Kr hamnar på kontot för valutakursdifferenser. Förstår ni hur jag menar?


Är det så att jag har missat något i programmet och det finns möjligheter att det fungerar enligt ovan?

7 SVAR 7
Thomas51
CHAMPION

När du får fakturan bokar du upp en leverantörsskuld kredit leverantörsskulder 545 kr. När du sedan betalar bokar du leverantörsskulder debet 545 kr, bank kredit 553 kr och resterande 8 kr som valutakursförlust.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ceia,

eEkonomi går du till Inköp - Leverantörer - Ny leverantör. Välj landet och/ eller valuta - Spara.
När du skapar en faktura till en annan valuta kommer programmet visa den här rutan:

När du valt datum kan du även justera valutakursen om den som hämtas för dagen inte är aktuell för er. Kursen hämtas automatiskt från Europeiska Centralbanken varje dag.

När du skriver in datumet blir det till exempel såhär (per dagens datums kurs).
OBS! Notera att kostnadskontot i mitt fall inte är användbart för inköp från utlandet. Endast ett exempel för att visa.

När du sedan bokför verifikationen kommer det att bokföras 
2440 Kredit 1712,30
4000 Debet 1712,30 

Exemplet jag valde var 1000 Turkiska lire.
På själva verifikationen räknas alltså valutan TRY om till SEK. Inne på själva leverantörsfakturan står beloppet i den angivna valutan.

När betalningen registreras kan ju kursen ha ändrats men det beloppet som du angett i den andra valutan är ju det som ska betalas.
Skapa en bankhändelse via kassa- och bankhändelser (om du inte har en bankkoppling så beloppet kommer in automatiskt eller klistrar in det själv från din bank). 
Beloppet står då i både den utländska valutan och i SEK.
I mitt exempel nedan har jag valt att det svenska beloppet blev 1750 istället för 1712,30 som var kursen för den dagen då jag lade in fakturan. TRY-beloppet är fortfarande -1000.


Välj här Matcha - betalning av leverantörsfaktura och plocka upp den utländska fakturan.
När du klickar på bokför kommer en verifikation skapas och hos mig, i mitt exempel, ser den ut såhär:


Eftersom att jag hade kursen på fakturan på 1712,30 men det svenska utbetalade beloppet blev på 1750 bokför programmet alltså automatiskt en valutaförlust i detta fallet.
Hade kursen ändrats till det positivt hade det blivit en valutavinst istället 🙂

Det är såhär det normalt sett hanteras, kurser kan ju ändras både till det sämre och bättre dag för dag. 

Hoppas detta gav svar på din fråga.

eEkonomi är verkligen smart när man använder funktionerna som finns och slipper allt manuellt arbete!

Ha det gott!

/Sofia 
Ceia__
MEDLEM

Tack för svaret. Då fungerar programmet som jag önskar. Varför jag inte ser att det i mitt fall fungerar är att det inte går att ändra på valutakursen på den upplagda fakturan (troligtvis las fakturan upp på något felaktigt sätt innan jag sett till att alla parametrar var inlagda). Den står på 1 krona så jag får inte rätt kurs angivet enligt det fakturadatum som fakturan har. vad kan det bero på? måste jag ta bort leverantörsfakturan och lägga upp den igen?

Vi plockade bort den och la upp den igen och då fungerade allt som det skulle- tack för hjälpen.
giselab
MEDLEM

Jag köper ganska mycket onlinetjänster från utlandet, både EU och USA, och då blir det ett växlingspåslag när jag betalar med kort (vanligtvis kreditkort). Hittills har jag inte redovisat detta separat utan bara som en del i priset men känner att det är bäst att fråga: ska det redovisas som en separat utgift, och på vilket sätt i så fall?

 

Det kan t.ex. stå på kreditkortsutdraget:

[digital tjänst] USD 69,00 kurs 869.788              -610,65 kr

Utan växlingspåslag SEK 500,59

Växlingspåslag SEK 10.50

 

Och i de fall det är omvänd momsplikt, ska jag då betala moms bara på beloppet utan växlingspåslag eller hela... 

Hej igen, min fråga flyttades hit men jag är osäker på om det besvarar min fråga. För det första använder jag kontantmetoden och när jag köper online är det sällan några fakturor utan man betalar direkt, och får kvitto. 

För det andra är det inte direkt en valutadifferens tror jag utan en avgift kortföretaget tar ut för att växla pengarna (någon procent på beloppet). Men detta kanske räknas som en valutaförlust? 

Borde jag lägga upp alla köp som leverantörsfakturor och leverantörer fast det inte är fakturor utan kvitton? Jag tänker att en poäng med kontantmetoden är att den skulle förenkla men om man ändå ska lägga upp allt som fakturor verkar det ju mer logiskt att följa den andra metoden.

Om du bokför ett kvitto som betalats med SEK 100.- så bokför du SEK 100.-. Om du däremot får en faktura på € 10.- som skall betalas om en månad så bokförs ju den till den kurs som är på fakturadagen.

 

Så i ditt fall med kortköp "on-line" så blir ju beloppet det som dras/debiteras ditt kontokort (vanligtvis i SEK)