I samband med att man lägger upp en leverantörsfaktura från ett annat land oavsett om det gäller EG eller Import så borde man väl kunna lagga upp aktuell valutakurs och fakturan räknas om i svenska kronor. För som det är nu så blir hela differensen mellan den svenska och den aktuella valutan en valutadifferens vilket måste väl vara fel eftersom inköpet som bokas skall motsvara den dagens inköp i svenska kronor. Ex får jag en faktura i 100 000 lire så skall väl inte differensen mellan lire och ex svenska kronor som betalas ex 553 Kr och som dras från kontot uppstå som en valuta differens på 99 477 kr? Kan man lägga in aktuell valuta i samband med att man lägger upp lev.fakturan så får man ett inköp i sek på ex 545 kr och den dagen man betalar så har valutan förändrats så att man betalar 553 kr vilket då hamnar på kontot för inköp och 8 Kr hamnar på kontot för valutakursdifferenser. Förstår ni hur jag menar?
Är det så att jag har missat något i programmet och det finns möjligheter att det fungerar enligt ovan?
Jag köper ganska mycket onlinetjänster från utlandet, både EU och USA, och då blir det ett växlingspåslag när jag betalar med kort (vanligtvis kreditkort). Hittills har jag inte redovisat detta separat utan bara som en del i priset men känner att det är bäst att fråga: ska det redovisas som en separat utgift, och på vilket sätt i så fall?
Det kan t.ex. stå på kreditkortsutdraget:
[digital tjänst] USD 69,00 kurs 869.788 -610,65 kr
Utan växlingspåslag SEK 500,59
Växlingspåslag SEK 10.50
Och i de fall det är omvänd momsplikt, ska jag då betala moms bara på beloppet utan växlingspåslag eller hela...
Hej igen, min fråga flyttades hit men jag är osäker på om det besvarar min fråga. För det första använder jag kontantmetoden och när jag köper online är det sällan några fakturor utan man betalar direkt, och får kvitto.
För det andra är det inte direkt en valutadifferens tror jag utan en avgift kortföretaget tar ut för att växla pengarna (någon procent på beloppet). Men detta kanske räknas som en valutaförlust?
Borde jag lägga upp alla köp som leverantörsfakturor och leverantörer fast det inte är fakturor utan kvitton? Jag tänker att en poäng med kontantmetoden är att den skulle förenkla men om man ändå ska lägga upp allt som fakturor verkar det ju mer logiskt att följa den andra metoden.
Om du bokför ett kvitto som betalats med SEK 100.- så bokför du SEK 100.-. Om du däremot får en faktura på € 10.- som skall betalas om en månad så bokförs ju den till den kurs som är på fakturadagen.
Så i ditt fall med kortköp "on-line" så blir ju beloppet det som dras/debiteras ditt kontokort (vanligtvis i SEK)
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.